Szólisták

TÓTH MÓNIKA

1974-ben született Hevesen. 1981-1988 között a helyi Állami Zeneiskola tanulója, Szabó Tivadarné Éva néni növendéke.

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Szegedi Konzervatóriumában szerezte kitüntetéses hegedűtanári és kamaraművész diplomáját 1997-ben. S.Dobos Márta, Masopust Péter, Huszár Lajos és Meszlényi László voltak a mentorai.

1999-ben elnyerte a Soros Alapítvány és a Marco Fodella Alapítvány ösztöndíjait és régi zene specializációt tanult Milánóban, az Accademia Internazionale della Musica-ban Enrico Gatti keze alatt.

Barokk hegedű „cum laude“ mester diplomáját 2007-ben vette át a Palermóban a Vincenzo Bellini Konzervatóriumban, mint Enrico Onofri növendéke. (Il Giardino Armonico)
Tanulmányaival párhuzamosan részt vett Simon Standage, Lucy van Dael, Jaap Schrőder és Malcom Bilson mesterkurzusain.

2000-ben második helyezést ért el a “Premio Bonporti Rovereto” nemzetközi kamarazene versenyen (Estro Cromatico), 2001-ben pedig a magdeburgi “I.Telemann Wettbewerb” harmadik díjasa (Eclisse).

2000 és 2006 között tagja és második koncermestere az Orfeo Zenekarnak Vashegyi György vezénylete alatt. Az együttessel 4 lemezt készített. 2005-ben koncertmester a MÜPA Fesztivál Színházának megnyitóján, ahol Monteverdi Orfeo operája hangzott el, Káel Csaba rendezésében.

Rendszeresen koncertezik neves európai barokk zenekarokkal és kamarazenei formációkkal úgy, mint I Barocchisti, Ensemble Zefiro,Imaginarium Ensemble, Stella Matutina, Ensemble Castor, Accademia Bizantina, Il Giardino Armonico, Dolce e Tempesta, Europa Galante, Capella Leopoldina Graz, Barucco Wien, Neue Hofkapelle Graz, Accentus Austria, L’Eclisse, Musica Perduta.

Kamarazene művészként és koncermesterkéntneves fesztiválok résztvevője: Regensburg, Trigonale,Berlin,Stockholm,Barcelona, Leipzig, Bécs, Salzburg, Innsbruck, Mantova, Milano, Kréta, Mexico City, Jerusalem és Fesztivál Akadémia Budapest.

50 CD felvételt készített a Decca, EMI, Sony, Archiv, Naiv, Arts, Deutsche Harmonia Mundi, Chandos, Hungaroton, Symphonia,Taktus, Amadeus, RTSI, Brilliant Classics, Erato, Querstand, Panclassics, Passacalia, Arcana, Preiser Records és Virgin lemez cégekkel.

Olyan énekes szólistákkal dolgozott együtt, mint Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Julia Lezhneva, Max Cencic, Silvia Frigaro, Gemma Bertagnoli, Roberta Mameli, Franco Fagioli; karmesterekkel és hangszeres szólistákkal, mint Gustav Leonhardt, Diego Fasolis, Anderas Staier, Alfredo Bernardini, Malcolm Bilson, Enrico Onofri, Giovanni Antonini, Bahrt Kujiken, Gabriele Cassone, Elisa Citterio.

2005 és 2010 között régi zene nyári egyetemek barokk hegedű tanára Magyarországon: Tokajban, Bélapátfalván, Agárdon, majd 2011-ben megalapította a Miszla Barokk Régi Zene Akadémiát (Tolna-megye). Azóta évente kétszer szervez nemzetközi mesterkurzusokat a Nemeskéry kastélyban.
A nápolyi „Capella della Pietá de’ Turchini” Régi Zene Központ által létrehozott ifjúsági barokk zenekar “I Talenti Vulcanici” mentora 2012-től.

2018/19-es tanévtől a Ljubljana-i Zeneakadémián tanít barokk hegedű társhangszert.

2019. októberében vette át a Wagner Betty díjat Hevesen.

 

LANCZKOR-KOCSIS KRISZTINA

Lanczkor-Kocsis Krisztina 2006-ban kitüntetéssel diplomázott a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán (Prof. Lass Zoltán), majd 2013-ban “summa cum laude” minősítéssel doktorált (DLA) a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.

Részt vett Adorján András, Bálint János, Benedek Csalog, Sir James Galway, Ittzés Gergely, Kovács Lóránt, Barthold Kuijken, Matuz István, Emmanuel Pahud mesterkurzusain.

Lanczkor-Kocsis Krisztina 2000-ben Kaposváron a Jeney Zoltán Országos Fuvolaversenyen I. díjat, 2010-ben Sellyén a Prosper Amtmann Fuvolaversenyen I. díjat nyert.

A 2005-ös temesvári Nemzetközi Fuvolaverseny és az 1999-es arles-i Nemzetközi Fuvola-Hárfa Kamaraverseny győztese volt Anastasia Razvaljaevával együtt.

2004-től 2018-ig a szegedi Vántus István Zeneművészeti Szakközépiskola fuvola tanára volt.

Lanczkor-Kocsis Krisztina 2007-től a Szegedi Szimfonikus Zenekar első fuvolistája.

 

KIRÁLY DÓRA

Király Dóra 1991-ben született. Zeneiskolai és középiskolai tanulmányait Szombathelyen végezte, ahol a kezdetektől fogva szívta magába a régizenei iránti szeretetet. Békefi Antal Attila, Prehoffer Gábor meghatározó szerepet játszottak abban, hogy 18 éves éves korától 9 évet tanult külföldön: Bécsben Michael Posch, Lipcsében Januj Anna és Farkas Györgyi, Hágában Donna Agrell vezette blockflöte, illetve historikus fagott tanulmányait.

Mellettük számos nagyszerű mester és kolléga alakították zenei ízlését, többek között Nicholas Parle, Jostein Gundersen, Sheng-Fang Chiu, Dominic Gardino, Haraszti Dóra, Hunyadi Koppány, Benoit Dratwicki, Peter van Hyghen.

A budapesti Orfeo zenekar tagja, mindemellett más zenekarok is rendszeresen meghívott vendége, mint például a Capella Savaria, az Internationale Bachakademie Stuttgart, Collegium 1704, Le Concert Lorrain. 2014-2019 között a Csíkszeredai Régizene Fesztivál Fesztiválzenekarában rendszeresen játszott, 2016/2017-es évadban az Európai Unió Barokk Zenekarának fagottosa.
Az évek alatt lehetősége nyílt olyan karmesterekkel dolgozni, mint Philippe Herreweghe, Nicolas McGegan, Helmut Rilling és Lars Ulrik Mortensen.

Kamarazenészként is rendszeresen koncertezik: az Olivastro együttessel a saját improvizációk mellett a 14-16. századi egyházi és világi zenéket szólaltatják meg három furulyán; a csíkszeredai Concerto Spiralis-szal többnyire olasz korabarokk zenét játszik furulyákon, dulciánon. Legújabb formációjával, Sans Paroles-lal, pedig a középkori világi zene és a moldvai-gyimesi népzene határterületét, metszéspontját keresik.

A régizenei koncert mellett moldvai és gyimesi népzenét játszik hobbi szinten, amit Kerényi Róbert népzenész, népzenegyűjtőtől tanul.

A Dador Project formáció ötlete 2020 tavaszán kristályosodott ki Kalafszky Adriánával és Bartyik Dániellel, amelynek célja, hogy a klasszikus zenét új kontextusokba helyezze, azaz rendhagyó helyszíneken, rendhagyó környezetben szólaltassák meg régi korok zenéjét. Egyik nagyszabású munkájuk, az Orfeo a konyhában c. videoklip ezt a hangulatot szeretné átadni.

 

SKRIONYA RÉKA

Skrionya Réka a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Karának osztatlan furulyatanár képzésén diplomázott 2020-ban. Főtárgytanárai Lőrincz László, Kállay Katalin és Kecskeméti László voltak. Tanulmányait jelenleg a Krakkói Zeneakadémia furulyaművész mesterképzésén folytatja Erik Bosgraaf és Katarzyna Czubek professzorok vezetésével. Olyan szakmailag kiemelkedő művészek mesterkurzusain vett részt, mint Sheng-Fang Chiu, Bali János, Anneke Boeke, Erik Bosgraaf, Lucie Horsch, Januj Anna, Kállay Katalin, Prehoffer Gábor, Vashegyi György és Tóth Mónika. Jelenleg a Solis Consort Régizenei Együttes és a Hangzó Konzort reneszánsz furulya együttes aktív tagja.

 

BORSÁNYI MÁRTON

Borsányi Márton 1984-ben született Budapesten. Diplomáit a lipcsei Hochschule für Musik und Theater és a bázeli Schola Cantorum-on szerezte csembaló, continuo és historikus improvizió szakokon. 2009-ben az Academia Montis Regalis zenekar ösztöndíjasa volt egy évadon keresztül.

Borsányi Márton a budapesti Zeneakadémia, a bécsi MDW, valamint a szintén bécsi MUK tanára, a Basel-Landschaft-i Oberwil Református egyházközség orgonistája. A tanítás mellett kurzusokat is tart és rendszeresen fellép szólo- és kamarazenészként Európa számos országában. Itthon rendszeres közreműködője az Óbudai Danubia Zenekar koncertjeinek, játszott az Orfeo Kamarazenekarral Vashegyi György irányításával, valamint fellépett a MÜPA barokk napjain is.

A Rondeau Productions / Klanglogo gondozásában megjelent szóló lemezein Johann Pachelbel műveit szólaltatja meg orgonán és csembalón.

 

HEGYI BARNABÁS

Hegyi Barnabás Budapesten született, zenei tanulmányait is itt kezdte: a zongora, orgona, zeneszerzés stúdiumok után a Zeneakadémia karmesterképző, valamint egyházzene szak végzése mellett Lax Éva tanárnőnél kezdte, majd a Hágai Zeneakadémián folytatta az ének tanulást Rita Dams, Jill Feldman, Michael Chance és Peter Kooij növendékeként.

Kontratenor szólistaként énekelt a Budapesti Operaházban, a Budapesti Kamaraopera előadásain, de leginkább oratóriumok szólistája, valamint szóló-énekegyüttesek tagja bel- és külföldön egyaránt.

Jelenleg a Budapesti Mátyás-templom karnagya, a Capella Coronata régi-zene együttes alapító-vezetője, és a Budapesti Kórus dirigense.

 

GYÜDI ESZTER

HARAMZA KLÁRA

2017-ben szerezett diplomát Oratórium és dalénekművész szakon a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán. Egy évre rá fejezte be a művésztanári képzést is. Gyerekkorától kezdve részese lehetett énekes előadásoknak, elsősorban szakrális vonalon, a gregorián és a népénekek világába tanulhatott bele, Haramza László operaénekes révén. Ez a zenei világ később is foglalkoztatta, így az egyetem utolsó éveiben, néhány szaktársával megalakította az “Il Chiaroscuro” régizenei együttest és 2019 őszén kiadták első lemezüket. 2019-ben alapító tagjává vált a “Solis Consort Régizenei Műhelynek”. Ugyanebben az évben alakítottuk meg Nemcsics Kinga népénekessel a “Clamavi Énekegyüttes”, mellyel szakrális zenét mutatnak be a középkor és a reneszánsz világából. Az elmúlt években részt vehetett Vashegyi György és Kovács Ágnes mesterkurzusán Vácon, a Győri Barokk Hét régizenei kurzusán, Andrejszki Judit vezetésével, Hegyi Barna barokk kurzusán, valamint Johannes von Duisburg, Rost Andrea, Vizin Viktória, Csengery Adrienne és Hamari Júlia magánénekes mesterkurzusain.

Zenei irányultságának értelmezését ismeretei bővítésében, és együttesei minél hitelesebb és személyesebb megszólalásában látja.

 

BOGÁNYI GERGELY

Bogányi Gergely négyéves korában kezdett zongorázni szülővárosában a váci Zeneiskolában, ahol az első zongoratanára Szabó Katalin volt. Hatévesen különdíjasa volt a nyíregyházi Országos Zongoraversenynek (1980), amit kilencévesen (1983) meg is nyert. Már a versenyen felfigyelt különleges tehetségére Máté Klára (zsűri tag volt) zeneakadémiai tanárnő.

1984-ben tízévesen, már nem ismeretlenül, felvételt nyert a Zeneakadémia előképző ‘különleges tehetségek osztályába’ ahol a tanára kezdetben Máté Klára volt majd később Esztó Zsuzsa és végül Baranyay László volt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is.

1993-ban a finn zeneakadémia ösztöndíjasaként tizenkilenc évesen eljutott a tengerentúlra egy amerikai zeneművészeti egyetemre, ahol egyéves ösztöndíjjal tanult. Az ottani tanulmányait a budapesti Zeneakadémiával párhuzamosan végezte.

Az egyesült államokban az Indiana Egyetemen Sebők György († 1999) és a helsinki Sibelius Akadémián Matti Raekallio professzorok irányították munkáját. Az USA -ba 2004 során tért vissza és koncertezett régi tanulmányai színhelyén az Indiana Egyetemen Kelemen Barnabás hegedűművésszel.

Évről évre ellátogat Erdélybe is, ahol Marosvásárhelyen és egyéb más városokban is játszik.

Hangversenyezett a világ leghíresebb koncerttermeiben. Repertoárján több mint harminc zongoraverseny és a zongorairodalom jelentős része szerepel.

Eddigi munkásságának egyértelmű csúcspontja a 2010-es Chopin-év alkalmából rendezett két napon átívelő koncertsorozata, ahol is a zeneszerző összes, szólózongorára írt művét megszólaltatta.

 

ANASTASIA CHURAKOVA

Anastasia Churakova orosz szoprán énekesnő Moszkvából. Zenei tanulmányait zongoraleckékkel kezdte, és a főiskolát zongoraművészként végezte.

Ms. Churakova az elmúlt 6 évet Salzburgban, Mozart szülőhelyén töltötte, ahol az Universität Mozarteumban szerezte meg alapdiplomáját, majd 2022-ben fejezte be mesterképzését.

Anastasia Churakova meghívást kapott a Gut Immling-i Nyári Fesztiválra a 2016-2019-es évadokra olyan szerepekkel, mint Giannetta az Elisir D’amore-ból, Ännchen a Der Freischützből vagy Zerlina a Don Giovanniból. A fesztivál számos koncertjén vett részt.

Ms. Churakova nagy érdeklődést mutat a barokk zene iránt, ezért Salzburgban az Ensemble Echo die Rehno együttessel lépett fel egy különleges műsorral. A salzburgi dómban tartott szentmisék és koncertek vendégszólistája is.

Ms. Churakova 2021 augusztusában Németországban énekelt egy Open Air koncertsorozaton a Nordwestdeutsche Philharmonie-val, amelynek vezető karmestere Jonathan Heyward volt.

Augusztusban koncerteken vett részt a Pleveni Filharmonikus Zenekarral Bulgáriában, többek között a szófiai koncertteremben Nayden Todorov vezényletével.

 

ALESSANDRO MISCIASCI

Alessandro Misciasci az olaszországi Cataniában született. Az elmúlt 35 évben a salzburgi “Mozarteum” Egyetemen énekoktatóként dolgozott.

1986-ban harmadik helyezést nyert a Den Haagban megrendezett első Nemzetközi Dal-kíséret Versenyen.

Számos mesterkurzust tartott neves operaénekesekkel, többek között Josef Greindl-lel és Elisabeth Schwarzkopf-fal és kísérőként Európa- és Ázsia-szerte dolgozott.

A Salzburger Festspiele számos produkciójának zenei asszisztense volt és olyan karmesterek mellett dolgozott, mint Nikolaus Harnoncourt, Riccardo Muti, Zubin Mehta, Christan Thielemann és Valerij Gergijev.

 

KOKAS DÓRA

Kokas Dóra zenész családba született, ahol mindig is körülvette a zene szeretete. Hétéves korában vett részt első csellóversenyén, és azóta olyan eredményeket tudhat magáénak szólóban, mint a 2017-es Hamburg Debut Nemzetközi Csellóverseny 1. díja, a 2016-os Nemzetközi Brahms Verseny 2. díja, vagy a 2014-es Pablo Casals Nemzetközi Csellóverseny két különdíja.

2016-ban diplomázott a Zeneakadémián, ahol Perényi Miklós volt a mestere. Jelenleg a londoni Razumovsky Akadémián Oleg Kogan osztályában tanul.

Fiatal kora ellenére Kokas Dóra rendkívül tapasztalt kamarazenész, tizenhét évesen kezdett vonósnégyesezni a Kelemen Kvartett csellistájaként, amellyel többek között olyan versenyeken nyertek első helyezést, mint a világ egyik legnagyobb kvartett megmérettetéseként számon tartott Premio Paolo Borciani Verseny vagy a Pekingi Nemzetközi Vonósnégyes Verseny.

Bár 2015-ben úgy döntött, hogy egy időre kilép a Kelemen Kvartettből és az egyéni, szóló karrierjére koncentrál, a kamarazene azóta is főszerepet játszik az életében. Kamarazenészként olyan partnerekkel játszott és játszik rendszeresen együtt, mint Joshua Bell, Pekka Kuusisto, Nicholas Altstaedt, Maxim Rysanov, Vilde Frang, José Gallardo vagy Frankl Péter.

 

BALOG JÓZSEF

Balog József generációjának egyik legtehetségesebb zongoristája. A kivételes kvalitású előadóművész egy olyan nemzetközileg is elismert magyar zongorista-tradíció örököse, mely alapjait Liszt Ferenc, Dohnányi Ernő és Bartók Béla fektették le. Briliáns technikájával és érzékeny, mély zeneiségével egyaránt kivívta a kritikusok elismerését és a közönség lelkesedését.

A standard zongorista repertoár mellett szívesen játszik kevésbé ismert remekműveket, kortárs zenét és jazz inspirálta klasszikus zenét, nevéhez fűződik megannyi kortárs zenei mű bemutatása is. Zongoraművészi tevékenysége mellett a világ számos nagynevű intézményében tart mesterkurzusokat.

Balog József több mint 1000 koncertet adott szólistaként és kamarazenészként a világ 3 kontinensének több mint 25 országában. Olyan híres koncerttermek fellépője volt, mint az amszterdami Concertgebouw, a new york-i Koch Theater, a vancouveri Chan Centre, a szentpétervári Filharmónia, a lodzi Arthur Rubinstein Filharmónia, az aarhusi Musikhuset, az utrechti Vredenburg Muziekcentrum, a londoni Kensington Palace, a bécsi Konzerthaus, a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, a brüsszeli Théâtre Royal de la Monnaie, a châteauroux-i Equinoxe, az izmiri Operaház, az antonini kastély, az isztambuli CRR Concert Hall, az ankarai TRT Radio Hall, valamint a kijevi Filharmónia. Nagy sikerrel szerepelt többek között a Nemzetközi Művészeti Fesztiválon Shanghaiban, a Bellagio Fesztiválon, a mallorcai Chopin fesztiválon, a tiszadobi Zongorafesztiválon, a Lisztomanias fesztiválon Franciaországban, a roskilde-i Schubertiade fesztiválon, a Lago Maggiore fesztiválon, a Szarajevói Téli Fesztiválon, a soproni és az ankarai Liszt-fesztiválon, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, a zutpheni Beethoven Fesztiválon, a Tansman Fesztiválon, valamint több alkalommal a Fesztiválakadémián és a martonvásári Beethoven esteken.

Számos felvételt készített Európa több országának televízió- és rádióállomásai számára; többek között 2005-ben a holland televízió felkérésére Liszt Ferenc h-moll szonátájából. Eddigi pályafutása alatt több nagyszerű zenekarral lépett fel –  Aarhusi Szimfonikus Zenekar, Baltic Sea Philharmonic, Jeruzsálemi Kamarazenekar, Presidential Symphony Orchestra, Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Concerto Budapest, Ukrán Nemzeti Filharmonikus és Rádió Zenekar, UANL Symphony Orchestra, Pécsi Szimfonikus Zenekar, Magyar Állami Operaház Zenekara, Budafoki Dohnányi Zenekar – olyan kiváló karmesterek irányításával, mint  Gilbert Varga, David Nimrod Pfeffer, Kristjän Järvi, Kocsis Zoltán, Jesús Medina, Vitaly Protasov, Félix Carrasco, Antal Mátyás, Yeruham Scharovsky, Gregory Vajda, Hollerung Gábor, Kocsár Balázs, Hamar Zsolt, Volodymyr Sheiko, Keller András és Bogányi Tibor.

Hungaricum című szólólemeze egyedüli CD-ként 2005-ben elnyerte a Liszt Ferenc Nemzetközi Hanglemez-Nagydíjat, „Transcendental Etudes” címmel megjelent lemeze pedig 2015 júniusában a hónap felvétele lett az egyik legnagyobb presztizsű klasszikus zenei website- on, az allmusic.com-on. A „French Collection” c. kiadványa 2020-ban bekerült a világ 35 legjobb szóló lemeze közé és jelölve lett az év legjobb szóló albuma díjra. Számos Liszt felvétele, Wolf és Gershwin albuma mellett lemezre vette Lajtha, Kodály és Selmeczi György összes zongoraművét, valamint Bartók összes hegedűre és zongorára írt kompozícióját.

A többszörös nemzetközi versenydíjas zongoraművész 2018-ban a Magyar Államtól Liszt díjat vehetett át, 2019-ben pedig Lajtha díjjal tüntették ki.

 

KELEMEN BARNABÁS

Kelemen Barnabás hegedűművész briliáns technikájával és vibráló, szenvedélyes játékával hódította meg a világ legnevesebb koncerttermeit. Sokoldalú és nyitott egyéniségként kiváló szólista és kamarazenész, fesztiválok művészeti vezetője és neves intézmények pedagógusa, néhány éve pedig karmesterként is tevékenykedik. Munkáját számos rangos elismeréssel, többek között Kossuth-díjjal jutalmazták.

Kelemen Barnabás Baranyai Valériánál kezdte hegedűtanulmányait, a Zeneakadémián pedig Perényi Eszter növendékeként végzett 2001-ben. Nagy hatást gyakoroltak rá későbbi tanárai, Isaac Stern, Rados Ferenc és Kocsis Zoltán is. Vezényelni magánúton tanult a finn karmesteriskola két meghatározó alakjától, Leif Segerstamtől és Jorma Panulától. Jelenleg két világhírű intézet, a Zeneakadémia és a Kölni Egyetem professzora.

Kiváló stílusérzékének és széleskörű technikai tudásának köszönhetően magabiztosan mozog a teljes hegedűirodalomban. Repertoárja így rendkívül változatos, a korai barokk, a klasszikus, a romantikus és a 20. századi daraboknak is hiteles előadója. Emellett a kortárs művészet elkötelezett híve, Kurtág, Ligeti, Schnittke, Gubajdulina, Steve Reich és Ryan Wigglesworth műveinek ősbemutatói és magyarországi bemutatói fűződnek nevéhez.

 

KOKAS KATALIN

Kokas Katalin hegedű- és brácsaművész a magyar zenei élet egyik  legkiemelkedőbb személyisége. A szólóhangversenyek mellet kiemelt helyen szerepel életében a kamarazene, a vonósnégyes és nem utolsó sorban a tanítás. 2004 óta a Liszt Ferenc Zeneakadémia docense és 2002 óta rendszeresen ad mesterkurzusokat is szerte a világon.

Kokas Katalin hegedülni öt évesen kezdett Kaposváron Dr. Gyánó Béláné majd Pécsett Papp György osztályában. 11 évesen felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneakadémia előkészítő tagozatára, ahol Halász Ferenc, majd Kovács Dénes volt a mentora. 16 évesen  ösztöndíjjal került a torontói Konzervatóriumba Fenyves Lóránd osztályába. Kanadai tanulmányai után a budapesti Zeneakadémián Perényi Eszter növendéke volt, ahol kitüntetéssel diplomázott. Gyakori látogatója és hallgatója volt Rados Ferenc, Igor Ozim, Wolf Endre, Varga Tibor, Pauk György, Zsigmondy Dénes, Kurtág György, Jaime Laredo és Leon Fleischer magánóráinak, mesterkurzusainak.

2004-ben, 2005-ben és 2008-ban Fischer Annie Ösztöndíjat kapott, művészetét Halász Ferenc Díjjal, „Kaposvár Városért” Kitüntetéssel jutalmazták, a magyar államtól Liszt Ferenc Díjat kapott, 2009-ben pedig átvehette a Junior Príma Díjat.

 

WÜRTZ KLÁRA

Würtz Klára magyar származású hollandiai zongoraművész.

Hatéves korában lett a Magyar Rádió Gyermekkórusának tagja. Az énekkarral együttműködő zeneiskolában kezdett zongorázni tanulni Magyarné Szalai Irén növendékeként. Hamarosan a gyermekkar állandó zongorakísérője lett, tízéves korától már szólódarabokat is játszott.

1979-ben, tizennégy éves korában vették fel a Zeneakadémia kivételes tehetségek osztályába, ahol Máthé Miklósné Kéri Klára és Esztó Zsuzsa tanítványa volt. 1982-től már az akadémia zongora szakának volt hallgatója Kadosa Pál, Kocsis Zoltán, Kurtág György és Rados Ferenc növendékeként. Több nemzetközi zongoraversenyen szerepelt sikerrel. Az angliai Prussia Cove-ban Schiff András mesterkurzusán vett részt. 1989-ben kitüntetéssel szerezte meg zeneakadémiai diplomáját. Ez után költözött Hollandiába.

Az 1988-as dublini zongoraversenyen nyújtott teljesítménye alapján 1991-ben a Columbia Artist Management észak-amerikai hangversenykörútra szerződött vele, ami az Egyesült Államok 38 tagállamát érintette. 2003-ban debütált a Carnegie Hallban, 2006-ban a Salzburgi Ünnepi Játékokon.

Jelenleg koncertezés mellett az Utrechti Zeneművészeti Főiskola docense.

Szólólemezei és Baráti Kristóffal készült szonátafelvételei világszerte elismerést arattak.

 

GÖRÖG SISTERS

A Görög Sisters zongorakettős tagjai (Görög Noémi és Görög Enikő) Szabadkán születtek, ott jártak zeneiskolába, majd Belgrádban szereztek zongoraművészi diplomát Ninoslav Živković irányításával 2007-ben, illetve 2010-ben. A kettős mindkét tagja ugyanebben az intézményben szerzett doktori címet. Görög Noémi a szabadkai Magyar Tannyelvű Tanítóképző Karon tanít, Görög Enikő pedig a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Karának oktatója.

Zongoraduóként 2004 óta koncerteznek együtt, napjainkra elsősorban ebben a formációban lépnek fel.

Repertoárjuk magában foglalja a négykezes és kétzongorás irodalom legjelentősebb alkotásait Bachtól Mozarton és Brahmson át Bartókig és Lutosławskiig. Különleges színfoltot jelent munkájukban a kortárs zeneszerzők műveinek és átiratainak műsoron tartása, melyek közül jó néhány kifejezetten az ő számukra készült.

Két CD-jük jelent meg.

2015-ben kiadott első lemezük Let’s Play címmel Mozart, Saint-Saëns, Bartók, Lutosławski négykezes és kétzongorás műveit tartalmazza. A CD-hez három rövidfilm is készült, amelyek igyekeznek a megszokottól némileg eltérő módon bemutatni Bartók Béla Mikrokozmoszának három tételét. A filmek a szélesebb zenekedvelő publikum számára készültek a szabadkai Electe egyesület kivitelezésében.

2018-ban Bayreuthban vették fel Let’s Dance című második albumuk anyagát, amely Ravel La Valse-ának kétzongorás szerzői változata mellett Csajkovszij, Barber, Brahms, Aleksandar Vujić és Milica Ilić műveit tartalmazza.

Gyermekhangversenyekkel 2015-ben kezdett foglalkozni a Görög Sisters formáció. A gyermekkoncertek műfajában jeleskedő rádiós műsorszerkesztővel, Lukácsházi Győzővel az első közös fellépésre a Bartók Rádió 6-os stúdiójában került sor, a BonBon Matiné sorozatban.
2017-ben Milica Ilić belgrádi zeneszerzőnő Daidalosz és Ikarosz legendáját feldolgozó Higher című zenés színdarabját szintén nekik ajánlotta. A zenés színpadi mű, a Görög Sisters vendégszereplésével Belgrádban került bemutatásra 2017-ben.

2021-ben Kecskés D. Balázs, Junior Prima-díjas magyar zeneszerző Partita címmel kétzongorás művet dedikált nekik.

A zongorakettős szerepelt Szerbiában, Magyarországon, Ausztriában, Belgiumban, Csehországban, Franciaországban, Görögországban, Horvátországban, Izraelben, Németországban, Olaszországban, Portugáliában, Romániában és Szlovákiában.

Számos zenekarral léptek fel közösen. Ezek közül a következőket érdemes kiemelni: Odeon Ifjúsági Zenekar (München, Julio Doggenweiler Fernández), Anima Musicae Kamarazenekar (Budapest, Medveczky Ádám), Budafoki Dohnányi Zenekar (Budapest, Werner Gábor), Szegedi Szimfonikus Zenekar (Szeged, Kovács János és Gyüdi Sándor), Miskolci Szimfonikus Zenekar (Miskolc, Dénes István és Szabó Sipos Máté) Orquestra Classica do Centro (Coimbra, Luís Carvalho).

 

YOON-HEE KIM

Yoon-Hee Kim koreai születésű osztrák zenészként 1996-ban, ötévesen debütált először zenekarban a magyarországi Savaria Zenekarral, és már háromévesen hegedülni kezdett.

Egy éven belül már nyilvános koncerteket adott. Négyévesen felvételt nyert a Bécsi Zeneművészeti Egyetemre, mint minden idők legfiatalabb hallgatója, Polatschek professzornál, Gerhard Schulz professzornál és Elisabeth Kropfitsch professzornál tanult. Rendszeresen részt vett Prof. Jakhar Bron mesterkurzusán.

Yoon-Hee a dél-koreai Jeju szigetéről származik, amelyet a “Természet új 7 csodája” közé választottak, emellett ő Jeju tiszteletbeli nagykövete, és a koreai kulturális minisztériumtól megkapta “Az év fiatal művésze 2011” díjat, mint minden idők legfiatalabbja.

Ő, a zenetörténet legfiatalabb szólistája előfizetéses koncerteken lépett fel a világhírű zenekarokkal, többek között a Royal Philharmonic Orchestra, Berliner Symphoniker, Stuttgart Philharmonic (15 évesen), Monte Carlo Philharmonic (16 évesen), Norvégia Trondheim Symphony orchestra (13 évesen), Spanyolország RTVE RTVE rádiózenekara (15 évesen), Szlovák Filharmonikusok, Praha Radio Philharmonic, Prágai Filharmónia, George Enesco Filharmónia, Janacek Filharmónia, Bayer Filharmónia, Ukrajna Nemzeti Szimfonikus Zenekar, Nemzeti Kijevi Kamarazenekar, Dohnányi Szimfonikus Zenekar, Erdélyi Zenekar, Catalunya Zenekar, Katowicei Filharmónia, Román Rádió Szimfonikus Zenekara, Salzburgi Kamara Filharmónia, Korea-Ausztria Filharmónia, amelyet BAN, Ki-Moon ENSZ főtitkár alapított az első koncerten 8 évesen.

Koreában fellépett a Szöuli Filharmonikusok, a KBS Szimfonikus Zenekar, a Koreai Szimfonikusok, az Eurázsiai Filharmonikusok, a Busan, Daejeon, Daegu, Gwangju, Jeonju és a Jeju Symphonic összes jelentős zenekarával.

Olyan világhírű karmesterekkel játszott, mint az osztrák legenda, Maestro Walter Weller, Roman Kopfmann, Claus Peter Flor, Cristian Mandeal, Philippe Auguin, Petr Altrichter, Berry Wordsworth, Alexander Rahbari, Leos Svarovsky, Erwin Aadland, Othmar Maga, Keiko Mitsuhashi, Damian Iorio, stb.

Számos nemzetközi versenyen nyert első díjat, mint például az olaszországi Fermóban megrendezett Andrea Postacchini nemzetközi versenyen, a Prima la Musica versenyen egész Ausztriában, a “Concorsi International Di Musica” versenyen Stresában, Olaszországban, a Rovere d’Oro Bartolomeo al Mare versenyen, Olaszországban, a Fidelio versenyen Ausztriában, elnyerte a Hebert von Karajan Alapítvány és a svájci Robert és Lina Thyli-Duerr Alapítvány különdíját és ösztöndíját, valamint Benjamin-díjat nyert Ausztriában.

Koncertezett világszerte híres koncerttermekben, mint a Musikverein (Aranyterem), Wiener Konzerthaus Grosser Saal, Brucknerhaus Linz, Berliner Philharmonic Hall, Carnegie Hall, Walt Disney Hall LA, Cadogan Hall Londonban, Lieder Halle Stuttgartban, Auditorium Rainier III terem Monte Carlo, Smetana Hall és Rudolfinum Prágában, a Nemzetközi Művészetek Palotája Budapesten, Atheneum Bukarestben, RTVE Teatro terem Madridban, Odd-fellow palota Koppenhágában, Olavshallen Trondheimben és Seoul Art Center.

Meghívást kapott a 35. Belgrádi Zenei Fesztivál (BEMUS) “Rising Star” koncertjeire Kölnben, a luxemburgi Wiltz fesztiválon, az “Újévi koncertre” Trondheimben, Norvégiában, a horvátországi Samobor Fesztiválra, a Szöuli Művészeti Központ zenekari fesztiváljára és a KBS újévi koncertjére.

Különböző híres hangszereken játszott, például az 1732-es Stradivari “Vörös gyémánt” és az 1725-ös “Da Vinci” hegedűn, most pedig egy Bergonzi hegedűn (Cremona 1734) játszik.

 

CLARA DENT-BOGÁNYI

Clara Dent Berlinben született zenészcsaládban; családja nem sokkal később Salzburgba költözött. Zenei tanulmányait a salzburgi Mozarteum Egyetemen végezte Arthur Jensennel, majd később mesterdiplomát szerzett a Müncheni Zene- és Előadóművészeti Egyetemen, ahol Günther Passinnél tanult. Számos nemzetközi versenyen nyert díjakat, többek között a müncheni ARD Versenyen (1996, harmadik díj) és a Genfi Nemzetközi Zenei Versenyen (1998, második díj).

1999 óta Dent a Berlini Rádió Szimfonikus Zenekarának oboacsoportjának szólistája. 2007-ben Kent Nagano meghívta, hogy csatlakozzon a Bajor Állami Zenekarhoz egy évre. Szólistaként olyan zenekarokkal lépett fel, mint a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara, a Lengyel Kamarafilharmonikus Zenekar, a Württembergi és Stuttgarti Kamarazenekarok és mások. A Da Ponte Oktett fúvós oktett egyik alapító tagja, mely főleg a Müncheni Szimfonikus Zenekar zenészeiből áll.

2005-től 2008-ig Dent oboát tanított a müncheni Richard Strauss Konzervatóriumban, majd az augsburgi Leopold Mozart Központban folytatta tanári tevékenységét. 2009-ben a Hochschule für Musik Nürnberg professzora lett. Mesterkurzusokat is tart különböző európai és ázsiai országokban, és részt vesz a nemzeti és nemzetközi versenyek zsűrijében. Férje Bogányi Bence magyar fagottművész.

 

BOGÁNYI BENCE

Bogányi Bence magyar zenészcsaládba született. Első fagottleckéit 9 éves korában vette Bokor Györgytől Magyarországon. Tanulmányait a helsinki Sibelius Akadémián folytatta Hara Lászlónál. 2004-ben kitüntetéssel diplomázott a berlini Hanns Eisler Zeneakadémián, ahol Klaus Thunemann volt a tanára.

Bence 1997-ben első díjat nyert a finnországi Nemzetközi Crusell Versenyen, majd 2006-ban Indianapolisban (USA) a Nemzetközi “Fernand Gillet – Hugo Fox” Verseny első díját, valamint második díjat és közönségdíjat kapott a müncheni Nemzetközi ARD Zenei Versenyen, ahol a Chantily Kvintett tagjaként versenyzett.

Bence 1997-ben lett a Helsinki Állami Operaház első fagottosa, 2002-ben ugyanezt a pozíciót nyerte el a Helsinki Filharmonikusoknál, majd 2005-ben a Berlini Rádió Szimfonikus Zenekarához került. Bogányi Bence 2007 és 2013 között a Müncheni Filharmonikusok első fagottosa volt.
Kamarazenészként és szólistaként Európa- és Ázsia-szerte fellépett már neves együttesekkel és zenekarokkal. 2005-ben a Helsinki Filharmonikus Zenekarral közösen adta elő a finn zeneszerző, Kalevi Aho számára írt fagottversenyének ősbemutatóját.

Bogányi Bence 2009 és 2013 között a Nürnbergi Zeneakadémia professzoraként fagottot tanított. 2013-ban kinevezték a hannoveri Zeneakadémia fagott professzorává.

Bence számos verseny győztese, rendszeresen koncertezik szólistaként is.

 

JAEYEON WON

A tehetséges dél-koreai zongorista, Jaeyeon Won 11 éves korában kezdett zongorázni tanulni, és számos magas díjat kapott nemzeti és nemzetközi versenyeken, többek között a Dong-A zenei versenyen Szöulban, a Long-thibaud versenyen Párizsban, a concours Geneve-n, a XXIX Cidade de Ferrol-on, a Karl-Robert-Kreiten Preis-en Kölnben stb.

2017-ben második díjat és közönségdíjat nyert a 61. Ferruccio Busoni Nemzetközi Zongoraversenyen. Azóta koncertkarrierje számos országban kibontakozott.

Won úr számos koncerthelyszínen lépett fel, többek között a Herkulessaal – München, Beethoven Haus – Bonn, Alte Aula – Heidelberg, Wiener Saal Salzburgban, Salle Cortot, Salle Gaveau, Opera Comique – Párizs, Palacio de Opera – Coruna, Auditorio de Ferrol, Teatro Ricardo Castro Durango, Seoul Art Center koncertterem és Lotte koncertterem – Szöul.

Olyan zenekarokkal lépett fel, mint a Koreai Szimfonikus Zenekar, a KBS Szimfonikus Zenekar, a Bucheon Filharmonikus Zenekar, a Suwon Filharmonikus Zenekar, a Westsächsischen Symphonieorchester, a Bari Tartományi Szimfonikus Zenekar, a Leipizg Musikhochschule orchester, az Orquestra Sinfonica de Galicia, a Quartetto di Cremona, a Das Haydn Orchestra és az Orchestre Philharmonique de Radio France. Élő előadásait a France Musique, az olaszországi RAI, az osztrák ORF, a németországi BR-Klassik, valamint a koreai KBS, MBC is közvetítette, első debütáló lemezfelvétele pedig 2019 őszén jelent meg.

Koncertezett Koreában, Németországban, Olaszországban, Franciaországban, Spanyolországban, Mexikóban és Svájcban is. Fellépett többek között a Kumho fiatal művészek sorozatában, a Kawai zongorasorozatában, a párizsi Association animato, a durangói zongorafesztivál, a Sociedad filarmónica ferrolana, a Sociedad filarmonica de A coruna, a Festival de Musica Cidade de Lugo és a bolzanói Busoni fesztiválon.

Won úrnak olyan nagyszerű tanárok voltak az irányítói, mint Choon-Mo Kang, Pavel Gililov, Claudio Martinez Mehner és Maria Joao Pires.