Fellépők önéletrajzai


ALŽBĚTA VLČKOVÁ

ALZBETA fotó

Alžběta Vlčková a Prágai Konzervatóriumban végezte tanulmányait J. Páleníček osztályában és a prágai Előadóművészeti Akadémia Zeneművészeti Karán diplomázott M. Petráš professzor növendékeként. 1992-ben döntős volt a Nemzetközi Beethoven Versenyen Hradecben, 1994-ben ll.díjat nyert a Nemzetközi  B. Martinů Versenyen az ausztriai Semmeringben. Részt vett A. May, Z. Nelsova, St. Apolín és T. Kühne nemzetközi mesterkurzusain. 6 hónapos párizsi tartózkodása alatt Roland Pidoux professzornál képezte magát tovább a Conservatoire Nationale Superieur-ön. Alžběta Vlčková az ArteMiss Trio tagja és első csellista a Prágai Kamarazenekarban. Szólistaként és kamarazenészként rendszeresen dolgozik együtt különféle zenekarokkal. Alžběta Vlčková jelenleg a prágai New York Egyetemen tanít professzorként.


BALOG ZSOLT

BALOGH ZSOLT fotó

Balog Zsolt 1994-2002 között végezte tanulmányait a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, zongora szakon Gulyás Márta professzor asszony, Kemenes András és Némethy Attila irányításával, illetve csembaló szakon Horváth Anikó professzor asszony növendékeként. 2007-ben itt folytatta DLA-tanulmányait, amelyeket 2012-ben Wilhelm Friedmann Bach: Szonáták, polonézek, fantáziák címmel írt disszertációval fejezett be.

Már tanulmányait megelőzően, de azok alatt is, elismert díjakban részesült: 1992-ben a Békés-Tarhosi Országos Zongoraversenyen övé lett a lll. díj, valamint a Jeunesses Musicales és a Kodály Társaság különdíja; 1997-ben a Weiner Leó Országos Kamarazenei Versenyen elnyerte az l. díjat; 1999-ben az 51. Prágai Tavasz Nemzetközi Csembalóversenyen a lV. díjat; 2000-ben az l. Budapesti Nemzetközi Csembalóversenyen az l. díjat és a kortárs művek legjobb előadásáért a különdíjat vehette át (Szokolay Sándor: Ó-évezred alkonya, Új-évezred hajnala). 2001-ben pedig a Musica Antiqua Brugge Nemzetközi Fortepiano Versenyen ő kapta a különdíjat.

Tanulmányai alatt, valamint akadémiai pályafutása során számos zongora-, kamarazene-, csembaló-, fortepiano- és clavichord-mesterkurzuson vett részt Peter Frankl, Jaap Schröder, Gulyás Márta, Mme Huguette Dreyfus, Menno van Delft, Rovátkay Lajos, Spányi Miklós, Jacques Ogg, Johann Sonnleitner és Leon Berben vezetésével.

Balog Zsolt koncertfellépésein széles palettán mutatkozik meg tehetsége. Rendszeresen ad koncertet szólistaként zongorán, csembalón és fortepianón itthon és külföldön egyaránt. Ugyanakkor énekkísérőként és különböző kamarazenei együttesek tagjaként is ismert és elismert. Szívesen látott vendég számos fesztiválon, így a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, a Szigeti József Fesztiválon Colmarban, a Budapesti Bach-héten, a Soproni Régi Zenei Napok rendezvényen, a fertődi Haydn Fesztiválon, a salzburgi Intereurópai Fesztiválon, a Zempléni Fesztiválon, valamint a szegedi Szent Gellért Fesztiválon.

2004-ig zenei asszisztensként működött közre Széll Rita professzor asszony Barokk Táncok mesterkurzusán a Soproni Régi Zenei Napokon.

Elvállalta továbbá számos színházi előadás zenei igazgatását is, ezek közé tartozik a Koldusopera (B. Brecht/K. Weill), a Godspell (Girlsspell) (S. Schwartz/A. Spolarics) és a Mágnás Miska (Bakonyi K. / Szirmai A./A. Spolarics).

Jelenleg a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tanít docensként.


BENEDEKFI ISTVÁN

BENEDEKFI ISTVÁN fotó

A szatmárnémeti születésű zongoraművész, zeneszerző 1995-ben kezdte zenei tanulmányait a békéscsabai Bartók Béla Művészeti Iskolában. 1998-ban és 2001–ben a Zeneművészeti Iskolák Országos Zongoraversenyén II. helyezést ért el. Egyetemi tanulmányait (2002-2007) a Szegedi Tudományegyetemen végezte, ahol zongoraművész diplomát szerzett Summa Cum Laude minősítéssel, valamint a Discipuli Pro Universitate díjat és a Hallgatói Emlékplakettet vehetett át. 2003-ban a Szergej Rachmaninov, míg két évvel később, a Bartók Béla zongoraverseny győztese lett. Kétszer kapott különdíjat az első és a második  Bartók Béla  Nemzetközi Zongoraversenyen, Szegeden (2004, 2006). Aktív résztvevője volt Dina Yoffe, Hegedűs Endre, Rados Ferenc, Schiff András, Volkmar Lehmann és Flórián Péter mesterkurzusainak. 2012-ben felvették a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Neveléstudományi Intézet Doktori Iskolájába, amelyet 2016 őszén fejezett be. 2013-2015 között az Amerikai Egyesült Államokban Ball State University Piano Artist Diploma képzését végezte el Robert Palmer professzor irányításával.

Zenei tanulmányaival egy időben zeneszerzéssel is foglalkozott. Darabjait 2008. augusztus 28-án, a Békés megyei Jókai Színházban közös szerzői esten mutatta be testvérével, Benedekfi Zoltán hegedűművésszel.

Fontosabb zeneszerzői eredményei:
- 2001. Budapest, I. Bartók Béla Országos Zeneszerzői verseny, amelyen a Fantázia című hegedű-zongoraműve különdíjas lett.

- 2008. DungDot (Don’t BurnIt ) című vietnami – amerikai filmdráma kísérőzenéjének megírása volt, amelyben társszerzőkét ismét testvérével dolgozott együtt. A filmzene közönségdíjat kapott a XIX. Fukuokai Nemzetközi Filmfesztiválon, Arany Sárkány díjat a 2010-es Vietnami Nemzetközi Filmfesztiválon, és ugyanabban az évben a Los Angeles-i Oscar–díj versenyen, a legjobb idegen nyelvű film kategóriában indult.

- 2011. a filmzene részleteiből egy összefüggő, szimfonikus zenekarra hangszerelt művet írt: A hősiesség képei címmel. A művet 2011. június 9-én mutatta be a Békés Megyei Szimfonikus Zenekar Somogyi – Tóth Dániel vezénylésével, illetve 2012. június 9-én a Debreceni Kodály Filharmonikusok is a műsorukra tűzték.

- 2011. Humorsque című fuvolatriójával a Szegedi Király – König Péter Zeneiskola növendékei (Borbás Johanna, Bindics Blanka, Torjai Laura) nagydíjasok lettek a balassagyarmati Országos fuvolaversenyen. A mű elhangzott a 2011-es, szegedi Vántus Napokon.

- 2012. Rondino című csembaló művével a IV. Országos csembalóversenyen 3. helyezést ért el Sípos Kinga, aki szintén a Szegedi Király – König Péter Zeneiskola növendéke.

- 2012. Három darabja jelent meg nyomtatásban a Neuma Zenemű Kiadónál: Humoresque, Rapsodia és Rondino

- 2012. 07. 13. Suite című, két furulyára íródott darab ősbemutatója a IV. Szegedi Kortárszenei versenyen volt

- 2012. Scherzo című darabot Szecsődi Ferenc hegedűművésznek komponálta, a bemutató 2012. 09. 11-én volt, a budapesti Hubay Jenő Zeneszalonban.

- 2012. 12. 10. Szent – Györgyi Albert Himnusz bemutatása, amelyet a Szeged Város Alkotói Ösztöndíjának elnyerése kapcsán komponált.

- 2013. október Tűztrió című darabjának bemutatója a szegedi Kortárszenei Napokon.

- 2014. áprilisában került színpadra a Lovak című musical, amelyet a békéscsabai Jókai Színház felkérésére komponálta testvérével, Benedekfi Zoltánnal.

- 2015. Aranyerdő ezüst mező című fuvolanégyesének bemutatója Roveretoban.


DA-HAE KIM

DA-HEA

Da-Hae Kim 1989-ben született Szöulban, Koreában.
Tanulmányait a Szöuli Művészeti Középiskolában és Művészeti Iskolában végezte Daejin Kim professzor növendékeként.
2005-ben fejezte be tanulmányait a Yewon Művészeti Iskolában.
Ugyanebben az évben felvételt nyert a salzburgi Mozarteum Egyetemre Karl-Heinz Kämmerling professzor osztályába.
BA diplomájának megszerzése után a hannoveri Színház-, Zeneművészeti és Média Főiskolán tanult tovább.
2012-ben visszatért a Mozarteumba szólistaképző mesterszakra Jacques Rouvier professzorhoz, ahol 2015-ben végzett.

Több nemzetközi versenyen nyert díjat Koreában.
Számos koncerten lépett fel Dél-Koreában, így állt már együtt a színpadon többek között a Koreai Szimfonikus Zenekarral is.
2011-ben a Szöuli Művészeti Központ hangversenytermében koncertezett az ottani Fesztiválzenekarral. 2013-ban. A Mozarteum Egyetem Szimfonikus Zenekarával játszott Mario Venzago vezényletével.
Ugyanebben az évben a Koreai Nagykövetség meghívására Budapesten szerepelt.
Európában fellépett még Németországban, Ausztriában, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Liechtensteinben és Hollandiában.


DOLHAI ATTILA

Dolhai_Attila

Hazánk egyik legnépszerűbb és legismertebb zenés-színésze. 37 éves korára a musicaltörténelem összes jelentős darabjának férfi főszerepét eljátszotta már. A Színház- és Filmművészeti Egyetem operett-musical szakán végzett 2005-ben. Még az egyetem előtt a Miskolci Nemzeti Színházban, Rudolfként mutatkozott be az Elisabeth című musicalben.

Országos ismertséget, szintén tanulmányi évei alatt, 2003-ban a Budapesti Operettszínházban bemutatott másik Lévay Szilveszter-sikerdarab, a Mozart! címszerepe hozta meg számára. Az egyetem elvégzése után már Rómeóként is ismerte a közönség. Gérard Presgurvic, Shakespeare drámáját feldolgozó musicaljében 10 éven át játszotta Júlia szerelmét. 2005-ben a Budapesti Operettszínház társulatához szerződött. Illésházy gróf szerepében, Huszka Jenő Lili bárónőjében debütált, mint bonviván. Első operett kitérőjét jó ideig musical főszerepek követték. Szakcsi-Lakatos Béla Szentivánéji álom című world-musicaljében Lysandert alakította, ennek köszönhetően pedig belekóstolt a világzenei stílusokba is. Radjami szerepében, 2009-ben ismét operett szerepben láthatta a közönség Kálmán Imre A Bajadér című darabjában, Miklósa Erika partnereként. 2012-ben a Ghost című Broadway-musical főszereplőjeként lépett színpadra.

Repertoárját egyre több operett szerep gazdagította. 2011-ben a Cigány szerelem, 2013-ban pedig a Viktória és a Csókos asszony nagyoperettek bonvivánja lett, majd ezeket követte a Bajadér, A cigány szerelem, A csárdáskirálynő, Én és a kisöcsém és a Chicagói hercegnő. Oszlopos tagja a Budapesti Operettszínháznak. Pályája egyik mérföldkövének tartja a Jézus Krisztus Szupersztár főszerepét, amelyet a Szolnoki Szigligeti Színházban játszott 2011-ben. Hasonló vízválasztó volt az életében a Szegedi Szabadtéri Játékok Parasztbecsület előadása, amelyben operai szerepben próbálhatta ki magát, mint Turridu.

Dolhai Attila 2006-ban jelentette meg első szólólemezét Ébredjen a nap címmel, amelyet még három követett. Legutolsó, 2012-ben megjelent Ragyogás című albuma aranylemez lett. Színészi és énekesi munkáját két Súgó Csiga díjjal, Emerton díjjal, 2013-ban pedig Jászai Mari-díjjal ismerték el.


FARKAS ERZSÉBET

Farkas Erzsébet

1992-ben született Érden. Négy évesen kezdett hegedülni. 2006-tól Vermes Mária növendéke volt a zuglói Szent István király Zeneművészeti Szakközépiskolában. 2011-től Szecsődi Ferenc tanítványa a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán. Szekund szólamvezetője a Kar vonós kamarazenekarának, valamint koncertmestere a szimfonikus zenekarának. Szólistaként illetve kamarazenészként fellépett a budapesti Zeneakadémián, a Hubay Szalonban, a Klebelsberg Kultúrkúriában valamint a Bartók Emlékházban. 2013-ban megnyerte a IX. Szegedi Kortárszenei Versenyt Tóth Péter Rapszódia című hegedűszólójával. 2015-ben Balassa Sándor szerzői lemezének egyik közreműködője volt.


JIŘÍ PARTYKA

JIRI PARTYKA - új fotó

Jiří Partyka a Brnói Konzervatóriumban végezte tanulmányait Jiří Besperát növendékeként. 1993-ban a Cseh Konzervatóriumok Versenyén l.díjat nyert. 1995‑1999 között a prágai Előadóművészeti Akadémia Zeneművészeti Karán folytatta tanulmányait, ahol Jindřich Pazdera osztályában diplomázott. 1998-ban a Brnói Kamarazenekar sikeres koncertturnéján szólóhegedűsként kápráztatta el a közönséget. 2006-ban a Salzburgi Kamarafilharmónikusokkal dolgozott együtt vendég szólóhegedűsként; 2002-2005 között a Talich Kamarazenekarral lépett fel. 2008-tól a Szent Gellért Zenekar koncertmestere. Jiří Partyka ezen kívül a Prágai Rádió Szimfonikus Zenekarának segéd koncertmestere is. 2014-ben a Glasgow Festival keretében a világhírű Pavel Haas Quartett-tel játszotta Mendelssohn népszerű Oktettjét. Jiří Partyka az ezekkel a zenekarokkal kialakított szoros együttműködését számos koncerten építi tovább, így többek között Franciaországban, Spanyolországban és Japánban.


MÁGA ZOLTÁN

maga

Közép-Európa egyik kicsi, de nagy hírű országában, Magyarországon – amely számos értéket tud felmutatni a természeti szépségek, a művészetek és a tudomány területén egyaránt – él és alkot Mága Zoltán hegedűművész.
Egyedi, első hallásra azonnal felismerhető virtuóz játékát, a klasszikus zene, a népzene, a popzene és egyéb irányzatok ötvözésével kialakított jellegzetes crossover stílusát világszerte elismerik, méltatják. Művészi repertoárja a népzenétől a klasszikus darabokon át a jazzig, sőt a könnyűzenéig terjed. Művészetének jellemzői a virtuozitás, az átütő erő, a lélek mélyéből fakadó adni vágyás, és a remény, hogy a zene és az abban megjelenő szeretet eszköz lehet a világ jobbá tételéhez.
Azon művészek egyike, aki küldetéstudatát előtérben tartva képviseli a magyar kulturális tradíciókat, és erősíti a magyarságról kialakult pozitív képet. Zenei missziója, hogy a magyar nemzetet és a magyar kultúrát megszerettesse a világgal, célja, hogy koncertjeivel nyitottabbá tegye hallgatóságát más népek, más kultúrák iránt. Ezáltal számos rajongót szerzett nemcsak magának, hanem a hagyományos cigány- és klasszikus zenének is. Zenéjét utánozhatatlanul különleges személyisége teszi egyedivé, varázslatossá.
Jótékonysági koncertjeivel világnézeti és politikai törésvonalaktól függetlenül képes ezreket mozgósítani és összekapcsolni. Példa nélküli mindazon kezdeményezése, melynek keretében Magyarország zenekedvelő lakosságát társadalmi felelősségvállalásra tudta felkérni. Ezért is nevezik művészi körökben és a közönség berkeiben egyaránt a Szeretet Hegedűsének.
Mága Zoltán hegedűművész öt kontinensen, mintegy száz országban adott már koncertet, játszott királyoknak, államfőknek, egyházi főméltóságoknak és világsztároknak egyaránt. Elbűvölte már játékával XVI. Benedek pápát, a brit trónörököst – Károly herceget, VI. Mohammed marokkói királyt, II. Konstantin volt görög királyt, valamint Robert de Niro Oscar-díjas amerikai színművészt és Salma Hayeket is. Számos világhírű művésszel dolgozott együtt, többek között Didier Lockwooddal, Stephan Grappellivel,  Richard Claydermannal is.
Megszámlálhatatlan televíziós szereplése közül kiemelkedik a Magyar Állami Operaházban 2002-ben adott karácsonyi koncert, amelyben huszonkét ország nézői gyönyörködhettek.
Mága Zoltán célja, hogy több millió embert varázsoljon el a koncertek alkalmával, s hogy minden korosztály megtapasztalhassa a klasszikus- a könnyű- és a népzene szépségét, a magyar zenei kultúra egyetemességét.

A művész útja az öt kontinensen

Mága Zoltán tanulmányait a Talentum Nemzetközi Tánc-és Zeneművészeti Szakiskolában kezdte, majd 1997-ben előadóművészi diplomát szerzett népzene szakon, melyet Szenthelyi Miklós Kossuth-díjas hegedűművésztől vett át. Pályafutásának első jelentős állomásaként a világhírű Rajkó Zenekar vezető prímásaként Európa szinte minden fővárosában, Amerikában és a Távol-Keleten egyaránt öregbítette szeretett hazája hírnevét. Később az általa alapított Budapest Cigány Zenekarral bejárta a Föld másik felét, és kivétel nélkül hatalmas sikerű koncerteket adott.
Első hallásra azonnal felismerhető játékának kialakításában fontos lépcső volt a pesti Broadway legnagyobb múltú, legcsillogóbb revüszínháza, a Moulin Rouge. Itt végre megvalósíthatta régi álmát: meghonosította Magyarországon a crossover stílust. Az első sikeres koncertje után zenekarvezető, nem sokkal később pedig művészeti igazgató, show műsorok rendezője, producere lett.
Mága Zoltán olyan népszerűségnek örvend, amely megítélésében egyöntetűen pozitív mind a szakmai oldal, mind a közönség részéről. Fiatal kora ellenére hatalmas rajongó táborral rendelkezik a gyermekektől az idős generációig; a gyermekeknek példát mutat, az időseknek örömet ad.

A Szeretet Hegedűse karitatív tevékenysége
A hegedű virtuóz számára fontos az adakozás, művészete összeforrt karitatív tevékenységével. Úgy érzi, e nélkül nem lenne teljes az élete, ezért az elmúlt évtizedben számtalan egyéni jótékonysági akciót tartott. 2006 decemberében „Adventi zenei imádság Puskás Ferenc tiszteletére és a magyar Alzheimer-betegekért” címmel rendezett és adott koncertet a Mátyás templomban, világhírű vendégművészekkel. 2007 januárjában a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem nagytermében adott nagy sikerű hangversenyt, amelynek bevételéből az Országos Mentőszolgálat számára vásároltak életmentő műszereket. 2007 decemberében karácsonyi jótékonysági koncertet adott a Parlament kupolatermében beteg gyermekek gyógyításának támogatására. Koncertjeire rendszeresen meghív nyugdíjasokat, segíti a hátrányos helyzetű gyermekeket. Számos mesterhegedűje kelt már el jótékonysági koncerteken, aukción. A bevételt mindig nemes célokra ajánlotta fel.

A Szeretet Hegedűse hazája legtávolabbi szegletébe is elviszi a zenét. Zeneművészeti tevékenysége mellett számtalan esetben szervezett karitatív akciókat a szegénység felszámolásáért. Megszólalt már a hegedűje a munkahelyteremtésért, a társadalmi békéért, az árvízkárosultakért, továbbá kórházakért, nélkülözőkért, hősi halált halt rendőrök, katonák hozzátartozóiért, szegényekért, árvákért, nagycsaládosokért, beteg emberekért és gyermekekért, bajba jutott közösségekért és családokért. Egyházaknak, intézményeknek, tanulni akaró fiataloknak, iskoláknak, a jövő reménységeinek számtalan esetben nyújtott már segítséget.

Mága Zoltán életútja és karrierje útmutatóul szolgálhat nagyon sok hátrányos helyzetből induló fiatal számára. A művész hitvallása, hogy az integráció kulcsa elsősorban a tanulás, a tudás pedig a jövő. A tudás ad rangot, értéket, elismerést és becsületet az élethez. Úgy véli, a valós integrációhoz, a társadalmi békéhez csak ez az út vezet. Életútja bizonyság arra, hogy függetlenül attól, kinek milyen a bőrszíne, származása, vallási vagy felekezeti hovatartozása, ha ki akar törni a szegénységből, azt tanulással, szorgalommal, becsületes munkával elérheti, sikeres, megbecsült és elismert tagja lehet hazájának.

Példamutatásként a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán diplomát szerzett.

Közéleti szerepvállalásaival, társadalmi üzeneteivel az oktatás fontosságára, a tehetségek felkarolására hívja fel a figyelmet.

100 Templomi Jótékonysági Koncert
Mága Zoltán 2009 augusztusában XVI. Benedek pápa elismerését is kiváltó jótékonysági koncertsorozatot indított útjára a magyarországi Szent István Bazilikából, 100 Templomi Koncert címmel. Egyedülálló kezdeményezésével a hegedűművész célja volt, hogy az összefogás jegyében a koncertsorozattal és a köré felépített programmal segítséget nyújtson hátrányos helyzetű és bajba jutott embertársainak hazájában és határainkon túl egyaránt. A méltóságteljes nyitóünnepséget megtisztelte jelenlétével országunk első számú egyházi tekintélye, Dr. Erdő Péter bíboros, prímás, Esztergom-budapesti érsek, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke, a CCEE (Európai Püspöki Konferenciák Tanácsa) elnöke.
A századik koncerten a Bazilika több mint tízezres közönsége állva tapsolt, de a felemelő pillanatokat átélte még több százezer néző Magyarország nagy- és kisvárosaiban, valamint falvak templomaiban. A Szeretet Hegedűse székesegyházakban, katolikus, református és evangélikus templomokban, zsinagógákban rendezett eseményeken egyaránt összefogásra buzdította az embereket. A hegedűművész sikeresen teljesítette a misszióját, a legszélesebb körben hívta és gyűjtötte össze az embereket, így hidat épített országrészek, társadalmi csoportok, ember és ember között.
A 100 Templomi Koncert két év alatt bebizonyította, hogy Magyarországon százezrek képesek a felebaráti szeretet jegyében az összefogásra, segítségnyújtásra a nemes célokért, hiszen több mint 100 millió forint értékben sikerült adományokat átadni a hátrányos helyzetű és bajbajutott magyar honfitársai megsegítésére.
Mága Zoltán művészeti és jótékonysági missziójának elismeréseként 2011 szeptemberében meghívást kapott a Vatikánba.  XVI. Benedek pápa fogadta Mága Zoltánt, aki egy magyar népdalt játszott el a Szentatya tiszteletére. Mága Zoltán az egész magyar nép nevében egy hegedűt ajándékozott Őszentségének.

Mága Zoltán Show
A show-műsor 2011-ben kéthetente főműsoridőben jelentkezett a nemzet csatornáján, a Duna Televízión. A nagy volumenű szórakoztató show-ban a legkiválóbb magyar előadóművészek produkcióit láthatta a közönség klasszikus és könnyűzenei műfajból egyaránt, melyet minden alkalommal a Primarius szimfonikus zenekar kísért élőben. A zenei produkciók mellett hazai és nemzetközi sztárokkal, közéleti személyiségekkel folytatott exkluzív beszélgetések tették színesebbé az műsort. A Duna Televízió történetében a legnagyobb nézettségű hatrészes műsort több alkalommal ismételte közkívánatra a csatorna.

Hegedűvarázs
A művész 2012-ben, a 100 Templomi Koncert sikerei alapján újabb 100 állomásos koncertsorozatot hirdetett Hegedűvarázs címmel, a Budapesti Operettszínházzal és világhírű magyar művészekkel összefogva, a magyar zenei kultúra népszerűsítéséért, ápolásáért.

Ezúttal nem templomokban, hanem színházakban, sportcsarnokokban, művelődési házakban és szabadtéri rendezvényeken zajló koncertsorozaton a leghíresebb magyar zeneszerzők, így Liszt Ferenc, Bartók Béla, Kodály Zoltán, Erkel Ferenc ismert és kevésbé ismert művei mellett Hubay Jenő, Reményi Ede, Kálmán Imre, Lehár Ferenc, vagy Szakcsi Lakatos Béla szerzeményeinek interpretálásával hívja fel a figyelmet a hazai klasszikus-, a könnyű- és a népzene szépségére, és ez által a magyar zenei kultúra egyetemességére, és hirdeti Magyarország sokszínűségét, szépségét.

Budapesti Újévi Koncert
2009-ben ugyancsak hagyományteremtő céllal, Mága Zoltán életre hívta január 1-jén a Budapesti Újévi Koncertet. 12 ezer néző tapsolt a Papp László Budapest Sportarénában. A telt házas Aréna közönségen túl az elmúlt esztendőkben a közszolgálati és a kereskedelmi televíziók segítségével több millió néző is részese lehetett az eseménynek Magyarország határain innen és túl. Egy olyan hagyományteremtő eseményt sikerült létrehoznia, amely Európa rangos koncertjévé vált, és amely nemzetközi, művészeti és turisztikai elismerést hoz Magyarországnak.
Az elmúlt öt évben a Budapesti Újévi Koncerten Kossuth-díjas és világhírű művészek mellett a Magyar Nemzet Színészei és a hazai könnyűzenei élet kiválóságai is színpadra léptek. Magyarország fővárosának Újévi Koncertje nemzetközi hírnevet szerzett már magának az elmúlt esztendőkben. Nem csak magyar vendégek tették telt házassá az Arénában megrendezett újévi koncertet, hanem az Egyesült Államokból, Ausztráliából, Ázsiából, Izraelből és Európa sok országából is érkezett zenekedvelő közönség. Az elmúlt öt év koncertjeiről CD és DVD is készült, amelyek mindegyike már a megjelenéskor aranylemez lett.


MICHAEL STAHEL

MICHAEL STAHEL fotó

Michal Stahel muzsikus családban született, Pozsonyban. Hat évesen kezdett csellózni. A pozsonyi konzervatórium elvégzése után csellótanulmányait a londoni Royal College-on, a bécsi és mannheimi Zeneművészeti Egyetemen illetve a párizsi Conservatoire Supérieur CNR-en folytatta.

1997-ben elnyerte a szlovák Konzervatóriumok Versenyének l. díját, majd egy évre rá bejutott a bécsi Eurovision Grand Prix nemzetközi verseny döntőjébe. 1999-ben a „Talent of the Year“ nemzetközi tehetségkutató verseny győztese lett, Prágában. 2000-ben a TIJI UNESCO verseny döntőse volt Lisszabonban, a Central European Music Festival of Concert Art fesztiválon Žilinában pedig neki ítélték a Zenekritikusok Díját. A Solti Alapítvány ösztöndíját több ízben is elnyerte, de a francia kormány és a Fondazione Academia Montis Regalis is ösztöndíjban részesítette.

Szólókarrierje során számos zenekarral lépett fel: ilyen például a Bécsi Rádió Szimfonikus Zenekara, a Portugál Szimfonikus Zenekar, a Prágai Kamara-filharmonikusok Zenekara, a Szlovák Filharmónia, a Szlovák Rádió Szimfonikus Zenekara, a Kassai Filharmonikusok Zenekara, a Žilinai Kamarazenekar és a „Bohdan Warchal“ Szlovák Kamarazenekar. Pályafutása alatt Andrew Parrott, Dennis Russel Davies, James Judd, Jiří Bělohlávek, Dohnányi Olivér valamint Mario Košík karmesterekkel dogozott együtt.

2006 óta gyakran koncertezik a „Solamente Naturali“ és a „Musica Aeterna“ szlovák  együttessel. Ennek, ill. az ún. historikusan informált, azaz korhű előadói gyakorlatnak a hatására jelentősen megváltozott művészeti és zenei előadásmódja. Koncertjein – az utóbbi években – elsősorban a 17. és 18. század zenéjét helyezte előtérbe. Tudását ezen a területen számos szaktekintély segítette: részt vett mesterkurzusokon, workshopokon, de tanult Reinhard Goebeltől, a neves barokk hegedűművésztől és a kölni Musica Antiqua Együttes egykori vezetőjétől, Lorenz Duftschmid gambistától, a 18. századra szakosodott klarinétos Lorenzo Coppolatól, a Freiburgi Barokkzenekar tagjaitól valamint a barokk csellista és zenetörténésztől, Marc Vanscheeuwijcktől is.

Stahel szorosan együttműködik a régi zene neves művészeivel. Ezek közé tartozik Steven Stubbs, Skip Sempé, Anton Steck, Simon Standage, Amandine Bayer, Leila Schayegh, Ricardo Minasi, Enrico Onofri, Paul McCreesh, Christophe Rousset, Ton Koopman, Martin Haselböck, Václav Luks, Marek Štryncl, Miloš Valent és Peter Zajicek.

Rendszeresen fellép különböző együttesekkel: ide sorolható a Freiburgi Barokkzenekar, a Les Talens Lyriques, a Wiener Akademie, a Collegium 1704, a Das Neue Orchester, a Capriccio Stravagante, az Academia Montis Regalis, az Esterházy Hofkapelle, a Collegium Marianum Prague, a Solamente Naturali valamint a Musica Aeterna.

Stahel egy restaurált, Anthony Posch által 1728-ban, Bécsben készített barokk csellón játszik. A hangszert az eisenstadti Esterházy Magánalapítvány adományozta a művésznek.


NAGY ENIKŐ

Nagy Enikő

Nagy Enikő brácsaművész, a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának docense.

A budapesti Zeneakadémia elvégzése (Konrád György, summa cum laude) után számos mesterkurzuson vett részt, így került olyan kiváló muzsikusokkal kapcsolatba, mint Kurtág György, Simon Standage, Tóth Zoltán, Simon Albert valamint Rados Ferenc.

Végh Sándor mesterkurzusán meghívást kapott a hegedűművész által alapított világhírű Camerata Academica Salzburg együttesébe. Az ott töltött évek alatt számos hangversenyen és felvételen közreműködött. Szerepelt – többek között – a Schiff Andrással készült Mozart zongoraversenyek összkiadásában (Decca) és a Gidon Kremer által alapított Lockenhausi Zenei Heteken Gidon Kremerrel és Jean-Pierre Rampallal.

Később a Danubius, majd a Camerata Budapest Vonósnégyes tagjaként koncertezett és hangfelvételeken közreműködött (Naxos, Hungaroton, Magyar Rádió- és TV, Bayerischer Rundfunk, stb.). Ezek közül egyik legemlékezetesebb Bartók Béla hat vonósnégyesének előadása volt, amelyet a Conservatoire de Reims szervezett.

Számos kortárs zeneszerző − Orbán György, Vajda János, Kurtág György, Madarász Iván, Mihály András, Balassa Sándor, Petrovics Emil, Tóth Péter − műveinek előadásában közreműködött már szólistaként és kamarazenészként.

Rendszeresen koncertezik itthon és külföldön.


ROST ANDREA

ROST

A Rigoletto Gildájára és a Traviata Violettájára gondolva Rost Andrea alakításai megkerülhetetlenek az újkori operajátszás történetében. A világhírű szoprán neve mára fogalommá vált a hazai és nemzetközi operaéletben. Az énekesnő bejárta az operavilág legnagyobb színpadait, hangját pedig az operairodalom számos jelentős szopránszerepében megmutatta.

A művésznő a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán szerezte diplomáját, és már főiskolásként elénekelte Júlia szerepét Gounod operájában, a Magyar Állami Operaház színpadán. Nemzetközi karrierje nem sokkal a főiskola után indult, amikor a Wiener Staatsoper magánénekeseként énekelte első híres szerepeit, amelyek alapjaiban meghatározták későbbi pályafutását. Adina, Susanna és Lammermoori Lucia mellett énekelte Violetta szerepét is, amely később szinte a védjegyévé vált. A világhír felé Riccardo Muti indította, aki meghívta a Milánói Scala 1994-es Rigoletto bemutatójára, ahol másik emblematikus szerepével, Gildával aratott átütő sikert. Ezt követően sorra kapta a felkéréseket a világ legjelentősebb dalszínházaiból, London, Párizs és Madrid meghódítása után a tengerentúlon is hatalmas sikert aratott: énekelt New Yorkban, Los Angelesben és Washingtonban is. A nívós operaházakban napjaink legnagyobb karmestereivel dolgozott együtt, köztük Solti Györggyel, Nikolaus Harnoncourttal és Claudio Abbadóval.

A színpad és az operaelőadások mellett megszámlálhatatlan koncertet adott a világ nagy hangversenytermeiben, valamint számos CD-, illetve DVD-felvételen működött közre. Népszerűsége és aktivitása továbbra is töretlen, kapukat nyitva az új műfajok felé. Ennek ékes bizonyítéka, hogy a közelmúltban több hangoskönyvhöz kölcsönözte beszédhangját.


SZECSŐDI FERENC

Szecsődi Ferenc

1954-ben született Budapesten. A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában Bodonyi István, a Zeneakadémián pedig Szűcs Mihály volt a mestere. Diplomájának megszerzésével egy időben elnyerte a Zeneakadémia Nagydíját. Tanári pályafutását 1977-ben Szegeden, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán kezdte, és azóta számtalan tanítványa koncertezik vagy tanít országszerte és külföldön. Zenepedagógiai munkáját 2000-ben habilitált egyetemi tanári cím odaítélésével ismerték el. Nemzetközi szólókarrierje 1984-ben indult, amikor a Cziffra Alapítvány nagydíjasa lett. Azóta szívesen látott művész Európa számos nagyvárosának hangversenypódiumán Párizstól Bécsig, Bolognától Madridig, Prágától Zürichig vagy éppen Kijevig. Több zeneszerző, így Durkó Zsolt, Rózsa Pál, Kocsár Miklós vagy Huszár Lajos ajánlotta számára versenyműveit. A magyar mesterhegedűn játszó Szecsődi Ferencet 1992-ben az év legjobb előadóművészévé választották, és a következő évben állami kitüntetésként Liszt-díjban részesült. Pedagógiai munkássága elismeréseképpen 1996-ban Weiner-díjjal tüntették ki. 2005 óta a Hubay Jenő Társaság elnöke. 2009-ben a Magyar Köztársaság Érdemes művésze kitüntetést kapta.

Lemezkiadványai közül a magyar hegedűirodalom klasszikus vonulata a jelentős. A Nagy magyar hegedűiskola című lemezét mind a lemezkedvelők tábora, mind a kritika elismerően fogadta: „briliáns technikáját és áradó zeneiségét”  (Új Magyarország) vagy a „magyar Paganini temperamentumos játékát” (Zürichsee Zeitung). A Hungaroton Classic-nál megjelent, 13 CD-ből álló Hubay Jenő hegedű – zongora műveinek összkiadása egyedülálló vállalkozás, amelyről a hazai és külföldi szaksajtó is elismeréssel szólt.

A „Világhírű Hubay hegedűiskola titka” című előadását számtalan magyar városban és külföldön, így 2008-ban Bernben (Svájc) nemzetközi zenei konferencián mutatta be.


TOMKINS ÉNEKEGYÜTTES

TOMKINS fotó

A Budapesti Tomkins Énekegyüttes műsoraiban megtalálhatóak a XVI. század – főleg az angol és az olasz reneszánsz – zeneszerzőinek táncdalai, madrigáljai, motettái, miséi. Koncertjeiken ugyanakkor olyan nagy formátumú kompozíciókat is előadnak, mint Purcell vagy Carissimi oratórikus művei, operái, Bach kantátái és motettái. A zenetörténet klasszikus és romantikus korszakában is otthonosan mozgó együttes különösen sokat tett a XX. századi, kis létszámú énekes formációval megszólaltatható művek, valamint a kortárs zene népszerűsítéséért. A Budapesti Tomkins Énekegyüttes számára több komponista is írt már darabot.

Művészeti vezető: Dobra János


VARGA LAURA

Varga Laura

Varga Laura Szegeden született. Itt kezdte tanulmányait, majd 2000-ben fuvolaművészi diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Debreceni Konzervatóriumában Matuz István növendékeként kapta meg. Számos országos díj után, 1998-ban, a Temesvári Nemzetközi Fuvolaversenyen 1. helyezést ért el.

Zenekari pályafutását a Salieri Kamarazenekarban kezdte, majd a Szegedi Nemzeti Színház Zenekarában folytatta, Pál Tamás karmester irányításával. Ezzel a társulattal bejárta Európa számos nagy koncerttermét, a hangversenyekről pedig számos CD-felvétel készült.

2000-ben a Kínai Filharmonikus Zenekar 1. fuvolista szólamvezetője lett. Az itt eltöltött 2 év alatt nem csak Kínában (Peking, Sanghai, Guangzhou, Shengzhen), hanem az Egyesült Államoktól Taiwanig számos helyen, neves muzsikusokkal koncertezett (mint pl. Placido Domingo, Klaus Weise, Yu Long, Donald Portnoy, Krisztof Pendereczky). Készített egy CD-t a Deutsche Grammophone-nal, és számtalan tv-felvételt a CCTV-vel.

2002-ben hazatért, azóta a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán fuvolát oktat. 2007 óta docensként dolgozik. DLA fokozatát 2007-ben szerezte a Liszt Ferenc Tudományegyetem Doktoriskolájában, Budapesten.

2008-ban előadóművészi Artisjus-díjat kapott a kortárs zene kimagasló interpretációjáért.
Gyakran fellép szólóban és különböző kamaraegyüttesekkel is. Rendszeres meghívottja – többek között – az SZTE Tavaszi és Őszi Kulturális Fesztiváljának, a Vántus István Kortárszenei Napoknak, a Nyári Művészeti Akadémiának valamint az Alma Mater Classic koncerteknek. Hangversenyeiről rendszeresen készül tv-felvétel.

2014-ben Vizsolyi Lívia fagottművésszel és Klebniczki György zongoraművésszel közös trió lemezük jelent meg, ezt követően pedig két szerzői kiadványt adtak ki Klebniczki György műveiből. Ugyanebben az évben Szeged Város Alkotói Díjában és a Szegedi Tudományegyetem Rektori Dicséretében részesült.

Szívügye a tanítás. 2015. áprilisában, a bolzanoi Egyetem Konzervatóriumában (Olaszország), majd novemberében, Nagyváradon (Oradea, Románia), azt követően pedig – immár 11. alkalommal – a Szegedi Nyári Művészeti Akadémián tartott mesterkurzust.


ZSIGMOND ÉVA ÉS ZOLTÁN

ZSIGMONDNÉ ÉVA fotó   ZSIGMOND ZOLTÁN fotó

Zsigmond Zoltán és Zsigmondné Pap Éva a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának kiváló művészei. A zongorista házaspár mintegy 35 éve alkot egy párt a színpadon és a magánéletben egyaránt. Széles repertoárjuk a barokktól a kortárs művekig terjed, amelyeket szóló, kétzongorás és négykezes koncertjeiken egyaránt nagy sikerrel játszanak. Munkásságukat számos szakmai díjjal ismerték már el. Tanítványaik sikerrel szerepelnek a hazai- és nemzetközi zongoraversenyeken. Mindketten a szegedi egyetem docensei, Zsigmond Zoltán pedig a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának zongora tanszékének vezetője is.