Fellépők önéletrajzai

ALESSANDRO MISCIASCI

DSC02163

Alessandro Misciasci az olaszországi Catania-ban született, zongora tanulmányait a Veneto régióban fekvő Castelfranco „Agostino Steffani” Konzervatóriumában folytatta. 1985-ben a salzburgi Nemzetközi Nyári Akadémián találkozott Prof. Paul Schilhawsky-val, aki meghívta a Mozarteum Egyetem fakultására, mint zongorakísérőt, s ettől kezdve tagja a Mozarteum oktatói testületének. 1986-ban, a Hágában első alkalommal megrendezett, Zongorakísérők Nemzetközi Versenyén harmadik díjat nyert. Számos neves operaénekest kísért, köztük olyan hírességeket, mint Josef Greindl vagy Elisabeth Schwarzkopf, és zongorakísérőként sok helyen megfordult szerte Európában és Ázsiában. A Salzburgi Ünnepi Játékok számos előadásának zenei asszisztense volt. Ezek között szerepel a „Titus kegyelme”  Nikolaus Harnoncourt vezényletével (2003), „A varázsfuvola” (2005), az „Otello” (2008) és a „Machbeth” (2011) Riccardo Mutival, a „Falstaff” (2013) Zubin Mehtaval, valamint „A trubadúr” (2014/15) Daniele Gatti, majd Gianandrea Noseda vezényletével.

 

DARIAN ANDERSON WORELL

image

Darian Anderson Worrell amerikai bariton operaénekes az amerikai kontinens és Európa számos színpadát bejárta, többek között fellépett a New York-i Alice Tully Hallban és a Carnegie Hallban, valamint a salzburgi Mozarteumban is.

A barbadosi Speighstownból származó operaénekes 11 évesen került az Egyesült Államokba, Massachusetts állam fővárosába, Bostonba. A Walnut Hill Művészeti Iskola diákjaként debütált New Yorkban, az Alice Tully Hallban John Page vezényletével, majd fellépett a Carnegie Hallban is, ahol Benjamin Zander volt a karmestere. Tanulmányait a New England Konzervatóriumban és a Longy School of Music-ban folytatta. New Yorkban, a bronxi Lehman College-ban fejezte be a vokális előadóművészi alapképzést, ahol Osceola Davis-Smith és Dr. Diana Mittler-Battipaglia tanítványa volt. 2009-es németországi szólóhangverseny-körútja során a Die Stimme című újság kiemelte Worrel „kifinomult, jellegzetes stílusát”, és úgy méltatta, mint aki „minden szempontból hangszerének mestere”.

2015 februárjában a Con Brio Ensemble tagjaként Beethoven An die ferne Geliebte (A távoli kedveshez) című dalciklusát adta elő a Lincoln Center Bruno Walter Auditoriumában. 2015 júniusában, New Yorkban, a Columbia Egyetemen Harry Lawrence Freeman (1869-1954) Voodoo című operájában Ephraham szerepében volt látható. Freeman operája az 1920-as évek amerikai „Harlem Renaissance” korszakának kiemelkedő műve, melyet az 1928-as korabeli bemutató óta ekkor adtak elő újra először.

Worrell jelenleg a Mozarteum Egyetem mesterkurzusának hallgatója Prof. Michele Crider tanítványaként. 2015 őszén itt lépett színpadra Dr. Falke szerepében Johann Strauss A denevér című operájában. 2017 januárjában Csajkovszkij Anyeginjének címszerepét énekelte, s ugyancsak idén, júniusban Puccini operájának, a Gianni Schicchi-nek címszerepét adta elő.

 

ENDRÉSZ FERENC

ENDRÉSZ FERENC fotó

Endrész Ferenc 1990. december 18-án született Szegeden. 18 éves koráig Békéscsabán élt, ahol a Belvárosi Általános Iskola és Gimnáziumban tanult. Itt szerezte meg angol és német középfokú nyelvvizsgáját. 2009-2014-ig a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatója volt, ahol gépészmérnökként diplomázott.

Érdeklődése a zene, a színház és az éneklés iránt a gimnázium óta folyamatosan nőtt. 2010-től hangképző órákat vett, és ismerkedett a színházzal, a színházi zenékkel: musicalekkel, operettekkel, operával. 2014-2016-ig az ETŰD Szakközépiskolába járt klasszikus ének szakra, emellett a Kővirágok színházi társulatában játszott nagyobb prózai és zenés szerepeket. 2015-ben a bécsi Johann-Strauß operett társulattal a Wiener Blut című darabban szerepelt, 2 hónapos németországi turné során. 2015-től énektanára Misura Zsuzsa volt. 2016-ban a Budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem klasszikus ének szakos hallgatója lett, énektanára Fried Péter.

Szabadidejében családjával és a barátaival szeret minél több időt eltölteni, illetve szeret sportolni: a futás és squas a nagy szerelme.

 

ESTEFANIA AVILÉS

17917085_10155279675294697_811815604_o

Estefania Avilés operaénekes (szoprán) Mexikóvárosban született, zenei tanulmányait is Mexikóban, a guadalajara-i egyetemen (Universidad de Guadalajara) kezdte. Később a spanyolországi Kasztília és León Konzervatóriumának (Conservatory of Castilla y León) hallgatója lett, ahol klasszikus énekből szerzett alapdiplomát, majd Magyarországon a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Meláth Andrea és Alter Katalin tanítványa volt, és tanult az olaszországi Osimoi Akadémián is (Accademia d’Arte Lirica di Osimo).

Zenei pályafutása során számos ország szimfonikus zenekara kíséretében lépett már fel: Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar (Magyarország), Mikkeli City Orchestra (Finnország), Classical Orchestra of Asturias (Spanyolország), Symphonic Orchestra of Aguascalientes, Philharmonic Orchestra of Jalisco, Symphonic Orchestra Zapopan, Chamber Orchestra Blas Galindo (Mexikó). Olyan kiváló karmesterek vezényeltek fellépései során, mint Vashegyi György, Hector Guzman, Francisco Orozco, Michael Meisner, Gerardo Rabago, Rodrigo Macias, Guillermo Salvador, Johannes Wildner, Daniel Sánchez Velasco és Ruben Diez.

Budapesten a Zeneakadémia Nagytermében Mozart Gálán lépett fel, valamint Mozart: „Così fan tutte” című vígoperájában Fiordiligi szerepét énekelte a Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar kíséretében, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon pedig Antonio Cesti: Orontea című operájában Giacinta szerepét adta elő.

A „La Corte del Faraón” című spanyol operettben – zarzuelaban – Lotát személyesítette meg a mexikói Philharmonic Orchestra of Jalisco kíséretében; az „El Barbero de Sevilla” című másik spanyol operettben (amely nem azonos Rossini: „A sevillai borbély” című operájával) pedig La Roldán szerepét játszotta a spanyolországi Salamanca Konzervatórium operaműhelyének előadásán. Olaszországban Mozart Varázsfuvolájában énekelte az Első hölgy szerepét az Osimoi Akadémián (Accademia d’Arte lirica di Osimo). Mexikóban is számos operában énekelt: Carmen (Frasquita szerepe), Fidelio, Frida, Tosca, Pillangókisasszony. Ugyancsak Mexikóban a guadalajarai Degollado Színházban szerepelt, a spanyolországi Avilés-ben pedig gálakoncerten lépett fel és újévi koncerten is énekelt a Classical Orchestra of Asturias Gijon kíséretében. Koncertszólistaként is számos fellépéssel dicsekedhet: a finnországi Mikkely City Orchestra kíséretében Heitor Villa-Lobos brazíliai zeneszerző Bachianas Brasileiras (Brazil Bach-darabok) című sorozatából énekelt; Mexikóban hallhatták a Carmina Buranaban az Aguascalientes Szimfonikus Zenekarral, valamint a J.S. Bach Magnificat című művének előadásakor a Jasilco Philharmonic Orchestra-val.

Estefania Avilés olyan neves operaénekesektől tanulhatott, mint Meláth Andrea, Raina Kabaivanska, William Matteuzzi, Lella Cuberli, Abenauara Graffigna, Alter Katalin és Paola Molinari; de emellett résztvevője volt Alberto Zedda, Cristina Muti, Korondi Anna, Rost Andrea és Teresa Berganza mesterkurzusainak is.

Zenei pályafutása során számos ösztöndíjat nyert:

  • Stipendium Hungaricum Ösztöndíj (2016)
  • FONCA-CONACYT (2011&2012) – külföldi tanulást segítő ösztöndíj program
  • University of Guadalajara Foundation and Secretary of Culture Scholarship (2008)
  • “Incentives for creation and artistic development” PECDA Jalisco (2010) – művészeti ösztöndíj
  • University of Guadalajara Outstanding Students Scholarship (2005) – kiváló hallgatóknak járó ösztöndíj.

 

HÓDMEZŐVÁSÁRHELY HELYŐRSÉGI ZENEKAR

IMG_6455_1

A Hódmezővásárhely Helyőrségi Zenekar 2016-ban ünnepelte újjászervezésének 15. évfordulóját. A zenekar 2002 májusában Ópusztaszeren – a Honvédelem Napja alkalmából rendezett –, Katonacsaládok Országos Találkozóján mutatkozott be először, mintegy tízezer ember előtt.

A zenekar a szolgálati feladatok mellett, a már hagyományosnak mondható térzenéivel, ünnepi hangversenyeivel színesíti a Dél-alföld kulturális és művészeti életét.

Minden évben nagy sikert arat az MH 5. Bocskai István Lövészdandár debreceni és hódmezővásárhelyi helyőrségeiben tartott adventi koncerteken. Az együttes több alkalommal fellépett már a Magyar Rádióban.

Szorosan együttműködnek a régió köznevelési intézményeinek vezetőivel és az iskolák énekkaraival, akik rendszeres közreműködői a zenekar hangversenyeinek. Az elmúlt években rendszeresen szerepelnek a szegedi Fogadalmi Templomban, jó viszonyt ápolva a Szeged-Csanádi Egyházmegyével. Az együttes számos meghívást kap a Békés, Bács-Kiskun és Csongrád megyei települések rendezvényeire.

Számos fesztiválon léptek fel itthon és külföldön egyaránt, többek között vendégszerepeltek Svédországban, Olaszországban, Németországban, Romániában és Ausztriában. Ebben az évben nemzetközi katonai zarándoklaton képviselték Magyarországot, a franciaországi Lourdes-ban. A zenekar 2006 óta házigazdája a Dél-alföldi Regionális Katonazenekari Fesztiválnak.

Művészi feladataik mellett kivették részüket a 2006-os tiszai, a 2013-as nagy dunai árvízi védekezési munkálatokban, mint ahogyan a tömeges bevándorlás okozta feladatok végrehajtásában is.

A MH Hódmezővásárhely Helyőrségi Zenekar katonazenei munkássága elismeréséül, Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város művészeti és kulturális életében betöltött szerepéért, 2013 januárjában megkapta a Bessenyei Ferenc Művészeti Díjat.

A zenekar a toborzó rendezvények elengedhetetlen résztvevője, amely során a zenén keresztül népszerűsíti a Magyar Honvédséget és a katonai pályát.

A zenekar karmestere újjászervezése óta Kovács István őrnagy. 1978. június 21-én született Szegeden. Gyermekkorát Kisteleken töltötte, ahol a II. Rákóczi Ferenc Ének-zenei Általános Iskolában tanult, majd kitűnő eredménnyel érettségizett az Árpád Fejedelem Gimnáziumban. Ebben az időszakban megismerkedett a klarinéttal, és szerepet vállalt először hangszerjátékosként, majd karmesterként az Id. Vándor Rudolf Fúvószenekarban. Főiskolai tanulmányait a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán folytatta magyar nyelv és irodalom – ének-zene szakon, majd kiegészítő képzésben szerzett egyetemi oklevelet a Pécsi Tudományegyetemen ének-zene – karvezetés szakon. Egyetemi tanulmányai után közoktatási vezető szakvizsgát tett a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Karán. Kisteleken kezdte pedagógusi pályafutását, ahol 1996-tól a Művészeti Iskola, 1997-től a Gimnázium, 1998-tól a Kollégium tanára volt. 2005-től kilenc évig a Debreceni Egyetem oktatója volt.

2001-ben a Magyar Honvédség Főkarmesterének szakmai ajánlására fölkérték a Hódmezővásárhelyi Helyőrségi Zenekar megszervezésére, amely együttesnek azóta is hivatásos katonaként a karmestere.

Szakmai munkáját jól fémjelzi, hogy 1999-ben Bárdos Lajos születésének 100. évfordulója alkalmából rendezett országos karvezető versenyen első helyezett lett. Zenekarával vendégszerepeltek már Romániában, Franciaországban, Olaszországban, Ausztriában, Németországban, Svédországban, de felléptek Magyarország szinte valamennyi tájegységé is. A Magyar Rádió Bartók Főszerkesztősége három alkalommal készített a zenekarral nyilvános rádiófelvételt. Eddigi legnagyobb szabású zenei koncertjét a szegedi Fogadalmi Templomban vezényelte, ahol Hidas Frigyes: Requiem-jét adták elő olyan kiváló szólistákkal, mint Kónya Krisztina, Laczák Boglárka, Balczó Péter, Altorjay Tamás valamint a szegedi Vaszy Viktor Kórus.

A katona-szakmai feladatokon kívül évente mintegy félszáz koncerten vezényli saját zenekarát és más együtteseket vendégkarmesterként.

 

KISS JUDIT ANNA

3

Budapesten született, 1996-ban. Tanulmányait Szilágyi Olgánál kezdte.

Számos énekverseny díjazottja: a Nemzetközi Simándy József Énekverseny Wagner-különdíjasa (2013), az Országos Gregor József Énekverseny I. díjasa (2014), és az Andor Éva Énekverseny III. helyezettje (2016).

Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem alapszakos hallgatója, tanára Halmai Katalin.

2016-ban résztvevője volt a Budapesti Tavaszi Fesztiválnak, ahol A. Cesti: Orontea c. operájában Aristea szerepét alakította.

2017 áprilisában eredményesen szerepel Thomas Quasthoff berlini mesterkurzusán.

 

MARIYA TANIGUCHI

Mariya Taniguchi

Mariya Taniguchi szoprán énekesnő 1993. május 26-án született Japánban. Alapdiplomáját (BA) a Kagoshimai Nemzetközi Egyetemen (The International University of Kagoshima) szerezte, ahol Uwe Heilmann volt az énektanára. 2011 márciusában az országos tavaszi középiskolai baseball bajnokságon ő énekelte a Japán nemzeti himnuszt. 2016 októberétől a salzburgi Mozarteum Egyetem Opera és Színházi Zene mesterkurzusának hallgatója Karoline Gruber és Kai Röhrig tanítványaként, hangképzés tanára pedig Barbara Bonney.

 

MELISSA ZGOURIDI

Zgouridi Headshot 2016

Melissa Zgouridi (szül. 1992.) brazil-amerikai mezzoszoprán énekesnő a salzburgi Mozarteum Egyetem másodéves mesterszakos hallgatója, ahol tanárai Michèle Crider, Thérèse Lindquist és Dr. Josef Wallnig. 2015 májusában szerezte meg előadói alapdiplomáját (BA) az Amerikai Egyesült Államokban, az Eastman School of Music-ban a Rochesteri Egyetemen, New Yorkban. Az egyetemen Dr. Robert McIver tanítványa volt.

Melissa Zgouridi énekesi pályafutása során számos díjat és ösztöndíjat nyert, közük a következőket: Fulbright ösztöndíj 2015-16-ra, a Cerritos Előadó-művészeti Központ Művészet Barátai Díj első helyezettje, Bev Sellars Memorial Voice Scholarship (2015). 2014-ben a Friends of Eastman Opera Énekversenyen első helyezést ért el, elnyerve ezzel a Lynne Clarke énekesi díjat. A Shirley Winston Rabb National Voice Scholarship Competition elnevezésű verseny második helyezettje, Bellini díjas a 2015-ös Orpheus Vocal Competition megmérettetésén, és Ifjú Tehetség Díjas az 2016-os Immling Fesztivál nemzetközi énekversenyén (International Lions Vocal Competition).

2013 nyarán a Brevard Music Center Janeic Opera Társulatának fiatal művészeként Verdi Falstaffjában Sürge asszony szerepét énekelte. Ugyanitt Michael Ching Speed Dating Tonight! (Este villámrandi!) black box operájának világpremierjén ő volt Kaylee, a randevúszervező. 2015-ben ugyanezzel a társulattal Moore Baby Doe balladája című operájában Augusta Tabor szerepét játszotta.

Melissa Zgouridi további opera szerepei: Olga Csajkovszkij Anyeginjében, Bastien a Bastien és Bastienne-ben (Mozart), Maddalena a Rigolettoban (Verdi), Miss Todd „A vénkisasszony és a tolvaj” című vígoperában (Menotti), Mère Jeanne szerepe „A karmeliták beszélgetései” című operában (Poulenc), Amastre a Xerxész-ben (Händel), és Kurt Weill „Street Scene” című operájában a dada (Nursemaid).

Az operák mellet Melissa Zgouridi oratóriumok és koncertek szólóénekeseként is bemutatkozott, olyan zeneművekben, mint Bach: Máté-passió, Haydn: Paukenmesse, Vivaldi: Magnificat, Mozart: C-moll mise, Bernstein: Chichesteri zsoltárok. Ugyancsak szólóénekes volt Mahler II.(„Feltámadás”) és III. szimfóniájában. 2016-ban debütált a müncheni Királyi Palota termében, a Herkulessaalban, ahol Händel Messiásának alt szólistája volt.

 

MICHAL STAHEL

MICHAEL STAHEL fotó

Michal Stahel muzsikus családban született, Pozsonyban. Hat évesen kezdett csellózni. A pozsonyi konzervatórium elvégzése után csellótanulmányait a londoni Royal College-on, a bécsi és mannheimi Zeneművészeti Egyetemen illetve a párizsi Conservatoire Supérieur CNR-en folytatta.

1997-ben elnyerte a szlovák Konzervatóriumok Versenyének l. díját, majd egy évre rá bejutott a bécsi Eurovision Grand Prix nemzetközi verseny döntőjébe. 1999-ben a „Talent of the Year“ nemzetközi tehetségkutató verseny győztese lett, Prágában. 2000-ben a TIJI UNESCO verseny döntőse volt Lisszabonban, a Central European Music Festival of Concert Art fesztiválon Žilinában pedig neki ítélték a Zenekritikusok Díját. A Solti Alapítvány ösztöndíját több ízben is elnyerte, de a francia kormány és a Fondazione Academia Montis Regalis is ösztöndíjban részesítette.

Szólókarrierje során számos zenekarral lépett fel: ilyen például a Bécsi Rádió Szimfonikus Zenekara, a Portugál Szimfonikus Zenekar, a Prágai Kamara-filharmonikusok Zenekara, a Szlovák Filharmónia, a Szlovák Rádió Szimfonikus Zenekara, a Kassai Filharmonikusok Zenekara, a Žilinai Kamarazenekar és a „Bohdan Warchal“ Szlovák Kamarazenekar. Pályafutása alatt Andrew Parrott, Dennis Russel Davies, James Judd, Jiří Bělohlávek, Dohnányi Olivér valamint Mario Košík karmesterekkel dogozott együtt.

2006 óta gyakran koncertezik a „Solamente Naturali“ és a „Musica Aeterna“ szlovák  együttessel. Ennek, ill. az ún. historikusan informált, azaz korhű előadói gyakorlatnak a hatására jelentősen megváltozott művészeti és zenei előadásmódja. Koncertjein – az utóbbi években – elsősorban a 17. és 18. század zenéjét helyezte előtérbe. Tudását ezen a területen számos szaktekintély segítette: részt vett mesterkurzusokon, workshopokon, de tanult Reinhard Goebeltől, a neves barokk hegedűművésztől és a kölni Musica Antiqua Együttes egykori vezetőjétől, Lorenz Duftschmid gambistától, a 18. századra szakosodott klarinétos Lorenzo Coppolatól, a Freiburgi Barokkzenekar tagjaitól valamint a barokk csellista és zenetörténésztől, Marc Vanscheeuwijcktől is.

Stahel szorosan együttműködik a régi zene neves művészeivel. Ezek közé tartozik Steven Stubbs, Skip Sempé, Anton Steck, Simon Standage, Amandine Bayer, Leila Schayegh, Ricardo Minasi, Enrico Onofri, Paul McCreesh, Christophe Rousset, Ton Koopman, Martin Haselböck, Václav Luks, Marek Štryncl, Miloš Valent és Peter Zajicek.

Rendszeresen fellép különböző együttesekkel: ide sorolható a Freiburgi Barokkzenekar, a Les Talens Lyriques, a Wiener Akademie, a Collegium 1704, a Das Neue Orchester, a Capriccio Stravagante, az Academia Montis Regalis, az Esterházy Hofkapelle, a Collegium Marianum Prague, a Solamente Naturali valamint a Musica Aeterna.

Stahel egy restaurált, Anthony Posch által 1728-ban, Bécsben készített barokk csellón játszik. A hangszert az eisenstadti Esterházy Magánalapítvány adományozta a művésznek.

 

MUSKÁT ANDRÁS

TOKODY+MUSKÁT FOTÓ 1.

Muskát András Magyarországon, Pécsen született. Számos opera színpadán, koncerttermekben és nemzetközi zenei fesztiválokon szerepelt nagy sikerrel. Énektanárai voltak: Keönch Boldizsár, Bende Zsolt, Gulyás Dénes, Ónody Márta és Tokody Ilona, valamint nagy hatást gyakorolt rá Alfredo Kraus, akinek mai napig zenei nyomdokain halad, mind az éneklés, mind pedig a hangképzés tanítása terén. 1999-ben szerzett énekművész – énekművész / tanár szakos diplomát a Liszt Ferenc Zeneakadémián, Budapesten.

Előadásainak számos helyszíne között szerepel: Verdi-est Tokody Ilonával és Ács Jánossal a Magyar Állami Operaházban és a Vigadóban, koncert az Óbudai Társaskörben Baranyi Ferenc irányítása alatt, szóló koncert a MÁV Zenekarral Gödöllőn, koncert körút a Balaton körül, közös koncert a Kelemen Quartettel Hódmezővásárhelyen, 2011 szilveszteri Tv Broadcast a Duna Televízióban, nagyszabású segélykoncert a Kongresszusi Központban (szóló ének és duettek nagyzenekarral), kastély avató koncert Tokody Ilonával, Puccini Manon Lescau (koncertszerű előadás, tenor főszerep) Budapesten, Segélykoncert (szakrális áriák orgonakísérettel) Veszprémben a Szent Mihály Székesegyházban, Borsodi Fesztivál templomi koncert, Puccini Tosca című operájának koncertszerű előadás keretében Szombathelyen Lukács Gyöngyivel, Alexandru Agachével és Medveczky Ádámmal.

Alexandru Agache és Lukács Gyöngyi a következő szavakkal méltatta magas művészi színvonalú interpretációját: „A legnagyobb opera szerepek hasonlóan emlékezetes megformálása (Tosca, Rigoletto, Traviata, Bohem, Simon Boccanegra…), valamint a rá jellemző gyönyörű, egyedi csengésű tenor hang és a nagyszerű ének technika ritka jelenség napjainkban.” Ács János, a híres karmester, aki több ízben dirigálta a Három Tenort, szintén méltatta énekhangjának egyedi csengését, jellegzetességét (“voce di Timbro”).

További fellépései: koncertet adott Tokody Ilonával és Hazardy Miklóssal valamint a Pécsi Filharmonikus Zenekarral a Kodály Központban Pécsen, Puccini Bohémélet (Rodolfo szerepe) budapesti koncertszerű előadás, Erkel Fesztivál (filharmonikus koncert Tokody Ilonával, Laborfalvy Bélával és Hazardy Miklós zongoraművésszel) Oradeában (Románia), koncert a szigetvári zeneiskola tanulóival, (ahol korábban hegedülni tanult), Pünkösdi koncert a híres templomban, (ahol Liszt Ferenc is játszott több alkalommal) Tokody Ilonával, Pfeiffer Gyulával és Görög Patrikkal, Nemzetközi Operafesztivál (Gars am Kamp, Ausztria) Verdi Traviata előadás, országos tavaszi turné (nápolyi dalok) a fiatal és tehetséges karmesterrel, Szennai Kálmánnal, szereplés tenor szólóval a Karintia Millstatt Fesztiválon, Szilveszteri TV adás (Duna TV) – áriák és operett duettek Tokody Ilonával, Wagner: Tannhäuser, Walter Von Vogehveide, (karmester: Győriványi Rath György) a Magyar Állami Operaházban, gálakoncert Tokody Ilonával és az esztergomi zenekarral Esztergom városában, Puccini Tosca, (Cavaradossi szerepének megformálása Sümegi Eszterrel és Perencz Bélával karmester: Medvecky Ádám) a Magyar Állami Operaházban, Budapesten.

Ez utóbbi előadás kapcsán Perecz Béla a következő gondolatokat fogalmazta meg: “A Tosca fent említett előadásában Muskát András volt a partnerem, mint Cavaradossi. Énekesként ebben a szerepben debütálva, hangi adottságainak is köszönhetően, figyelemreméltó zeneiséget és színpadi jelenlétet valósított meg.”

A híres magyar karmester, Kovács János szavai szerint pedig: “Muskát András Cavaradossi áriáit énektechnikai virtuozitással és magával ragadó interpretációban énekelte. Cavaradossi két áriája meggyőzött arról, hogy Muskát András egy tehetséges énekes, aki lírai és tetszetősen olaszos énekhanggal rendelkezik.”

Muskát András szintén híres kiváló énektanítási tevékenységéről, amelyet 16 éve folytat. A budapesti Continuo Művészeti Szakközépiskola mestertanára volt, majd a Pécsi Tudományegyetem-Zeneművészeti Intézetben, a Reina Sofia Zeneakadémián, Madridban, a Liszt Ferenc Zeneakadémián, Budapesten és a balassagyarmati Nemzetközi Muzsikustáborban Tokody Ilona által tartott mesterkurzusok során Tokody Ilona szakmai asszisztense.

2015. szeptember 1-től a Pécsi Tudományegyetem-Zeneművészeti szakán magánének óraadó tanár.

 

NINH DUC HOANG LONG

_MG_2835

Ninh Duc Hoang Long 1991. július 18-án született Vietnamban. Vietnami-magyar állami ösztöndíjasként jelenleg Kiss B. Attila és Cseh Dalma irányításával a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tanul. Alapszakon idén szerzett diplomát, ám tanulmányait tovább folytatja MA opera szakon.

Eddigi legnagyobb sikerét 2016-ban, Szegeden, a IX. Simándy József Nemzetközi Énekversenyen érte el, ahol Erkel Ferenc: Bánk bán című operájának leghíresebb áriáját, a Hazám, hazám… című dalt énekelte. Az áriával kategóriájában első díjat nyert. 2014 óta különböző színpadokon énekel.  Fellépett már a Magyar Állami Operaházban, a Müpában és a Pécsi Nemzeti Színházban is.

 

NUTTHAPORN THAMMATHI

-DSC_6562 resized

Nutthaporn Thammathi (tenor) 1988-ban született. A thaiföldi Mahidol University ösztöndíjas hallgatójaként került a salzburgi Mozarteum Egyetemre, ahol Univ. Prof. Mario Antonio Diaz Varas tanítványa volt.

2010-ben a japán Fukuokaban adott koncertet barátaival Yoshimi Sato szervezésében. 2010 októberében a XI. Oszakai Nemzetközi Zenei Versenyen az énekhang, egyetemi kategóriában első díjat nyert. Ugyanezen év novemberében Lehár Ferenc híres operettjében, „A víg özvegy”-ben Camille de Rosillon szerepét adta elő a thaiföldi Mahidol University, College of Music-ban.

2011-ben októbertől júniusig volt a salzburgi Mozarteum Egyetem operaének szakos, ASEAN-UNINET thaiföldi-osztrák diákösztöndíjasa Prof. Mario Antonio Diaz Varas tanítványaként. 2013-ban debütált Puccini Bohémélet című operájában, Rodolfo szerepében. Meghívást kapott a Berg Operafesztiválra és számos koncertre Ausztriában és Németországban, melyek közül külön is említést érdemel közös koncertje Grace Bumbry amerikai operaénekessel 2013 novemberében.

Ösztöndíjas tanulmányai után 2012-ben a salzburgi „Grandi Voci” opera énekversenyen az első díj mellett közönségdíjat, Puccini díjat és 3 Tenor díjat is nyert. A megmérettetés célja egyben szereplőválogatás is a társulat évenként megrendezésre kerülő előadásaira, így 2013 júliusában Nutthaporn Thammathi a Bohéméletben Rodolfoként, augusztusban a Traviataban pedig Alfredo Germont szerepében volt látható. Még ugyanebben az évben, 2013 októberében a Mozarteum Egyetem Carmen koncertjén Don José szerepét énekelte.

2014 januárjában a salzburgi Mozarteum Zenekar újévi koncertjén lépett fel a Nagy Fesztiválszínházban. Mozart „Titus kegyelme” című operájának címszerepében volt hallható 2014 márciusában a Mozarteum Egyetemen, majd júliusban az olaszországi Fiesoléban. 2014 májusában, Gounod Faustjában énekelte Faust szerepét a Mozarteum Egyetem színpadán. A norvégiai Bergenben, 2014 júliusában Rinuccio szerepében lépett színpadra Puccini „Gianni Schicchi ” című operájában a Bergeni Nyári Operafesztiválon.

Nutthaporn Thammathi 2015-ben is számos színpadon lépett fel. Februárban a Mozarteum Egyetem előadásán énekelt, Monteverdi „Poppea megkoronázása” című operájában Néró szerepében. Áprilisban nagy sikerrel debütált a németországi Theater Freiburg színpadán Goldmark Károly „Sába királynője” című operájában, Asszád szerepében. Ugyanebben a szerepben láthattuk júliusban, majd októberben Budapesten a Magyar Állami Operaházban is. Júniusban a Mozarteum Egyetem színpadán Bizet Carmenjében Don José szerepét énekelte. Novemberben a Theater Freiburg-ban Donizetti „Szerelmi bájital” című operájában adta elő Nemorino szerepét.

A világ egyik legrangosabb énekversenyén, a Placido Domingo által alapított Operalián a negyeddöntősök között végzett 2015 júliusában.

 

TOKODY ILONA

TOKODY FOTÓ

A szegedi születésű szoprán 1971-ben lett a Zeneakadémia növendéke. 1972-ben megnyerte a Kodály-énekversenyt, a következő években a genfi, az oostendei, a pozsonyi énekversenyek, majd a budapesti Erkel-énekverseny győztese lett. 1976-tól az Operaház magánénekese és a bécsi Staatsoper állandó vendégművésze. 1977-ben mutatkozott be az Operaházban, Durkó Zsolt Mózes című művének ősbemutatóján az Anya szerepét alakította. Európa és Amerika számos nagyvárosában és operaházában vendégszerepelt. A New York-i Metropolitan-ben 1988-ban mutatkozott be. Leoncavallo Bajazzók című operájában Nedda szerepét énekelte, ezután ugyanitt Bizet Carmenjének Micaeláját. 1989-ben a világon elsőként énekelte lemezre Mascagni Iris című operájának címszerepét, Plácido Domingo partnereként, Giuseppe Patané vezényletével. 1992-ben egyik legemlékezetesebb fellépése a José Carrerasszal tartott közös áriaest volt a budapesti Népstadionban. A katalán művészhez szoros barátság köti, először a bécsi Staatsoperben léptek fel együtt, Halévy a Zsidónő című operájának koncertszerű előadásán, majd ugyanitt a Bohéméletben is. 1994-ben a világhírű spanyol bariton, Juan Pons társaságában a Zeneakadémián adott nagy sikerű koncertet, majd a két művész világkörüli koncertkörútra indult Verdi – duett estjükkel. 1996-tól a Magyar Állami Operaház örökös tagja. Énekesi példaképének Renata Scottót tartja.

A Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas, érdemes és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja.

 

YOON-HEE KIM

LDY060

Yoon-Hee Kim mindössze három éves volt, amikor elkezdett hegedűn tanulni, és ötéves korában, Magyarországon volt az első nagyzenekari fellépése, a Savaria Szimfonikus Zenekarral.

Nyilvános koncertfellépésekkel a háta mögött, mindössze négy évesen, a valaha volt legfiatalabb hallgatóként vették fel a Bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetemre, ahol Prof. Eugenia & Juri Polatschek, Prof. Gerhard Schulz és Prof. Elisabeth Kropfitsch tanítványa lett.

Prof. Jakhar Bron, orosz hegedűművész és hegedűtanár mesterkurzusainak rendszeres résztvevője volt.

A dél-koreai Dzsezsu-szigeten (Jeju-sziget) született, és ma már tiszteletbeli nagykövete ennek a gyönyörű szigetnek, melyet a Világ 7 Természeti Csodája közé választottak. 2011-ben elnyerte a dél-koreai Kulturális Minisztérium „Az Év Fiatal Művésze” díját az addigi legfiatalabb tehetségként, akit ezzel az elismeréssel jutalmaztak.

Yoon-Hee Kim osztrák-koreai hegedűművész a történelem legfiatalabb szólistájaként rendszeresen játszott koncerteken olyan világhírű nagyzenekarokkal, mint a Royal Philharmonic Orchestra, a Stuttgart Philharmonic (15 évesen), a Monte Carlo Philharmonic (16 évesen), a norvég Trondheim Symphony Orchestra (13 évesen) és a Spanyol Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara RTVE (15 évesen). Továbbá: Prague Philharmonic, George Enesco Philharmonic, Slovak Philharmonic, Janacek Philharmonic, Bayer Philharmonic, Praha Radio Philharmonic, Ukraine National Symphony Orchestra, National Kiev Chamber Orchestra, a Budafoki Dohnányi Ernő  Szimfonikus Zenekar, Transylvanian Orchestra, Catalonia Orchestra, Katowice Philharmonic, Radio Symphony Orchestra ot Rumania, Salzburg Kammerphilharmonie, valamint a Ban Ki-moon ENSZ-főtitkár által alapított Korea-Austria Philharmonic.

Dél-Koreában a következő zenekarokkal lépett fel: Seoul Philharmonic, KBS Symphony Orchestra, Korean Symphonic, Eurasian Philharmonic, valamint Busan, Daejeon, Daegu, Gwangju, Jeonju és Jeju dél-koreai városok szimfonikus zenekarai.

Eddigi pályafutása során olyan kiváló karmesterekkel dolgozott együtt, mint Walter Weller, a Belgium National Orchestra zenei igazgatója, Roman Kopfmann, Claus Peter Flor, Cristian Mandeal, Berry Wordsworth, Philippe Auguin, Petr Altrichter, Leos Svarovsky, Erwin Aadland, Heiko Mathias Foerster, Othmar Maga, Keiko Mitsuhashi és Damian Iorio.

Yoon-Hee Kim számos dél-koreai és nemzetközi zenei verseny első helyezettje: Andrea Postacchini Nemzetközi Verseny az olaszországi Fermoban, Prima la Musica verseny Ausztriában, „Concorsi International Di Musica” az olaszországi Stresaban, „Rovere d’Oro Bartolomeo al Mare” szintén Olaszországban, Fidelio Verseny Ausztriában. Elnyerte a Herbert von Karajan Alapítvány és a svájci „Dr. Robert and Lina Thyll-Dürr Alapítvány” ösztöndíját, valamint az osztrák Benjamin Díjat.

A hegedűművésznő számos világhírű hangversenyteremben adott már koncertet, mint amilyen a bécsi Musikverein hangversenyterme, az”Aranyterem”; a Philharmonie Berlin, a Carnegie Hall, Walt Disney Hall Los Angelesben (ahol együtt lépett fel a 16-szoros Grammy-díjra nevezett R&B énekes-zenész Brian McKnight-tal), a Cadogan Hall Londonban, vagy a Liederhalle Stuttgartban. Olyan híres előadótermekben játszott, mint a III. Rainier Hall Monte Carloban, a Smetana Hall és a Rudolfinum Prágában, a Művészetek Palotája Budapesten, az Atheneum Bukarestben, RTVE Teatro Hall Madridban, az Odd-Fellow Palace Koppenhágában, az Olavshallen a norvégiai Trondheimben és a szöuli Art Center.

Szólóhangversenyt adott a 35. Belgrádi Zenei Fesztiválon (BEMUS), a kölni „Rising Star” koncertsorozaton, a luxemburgi Wiltz Fesztiválon, Újévi Koncerten Trondheimben, Horvátországban a Samobori Fesztiválon, Szöulban az Art Center Orchestra Festival fellépőjeként, valamint a dél-koreai KBS Újévi Koncertjén.

Yoon-Hee Kim hangszer-különlegességeket is megszólaltat, melyek közül kiemelkedik két Stradivarius ; az 1732-ben készült „Red Diamond” és az 1725-ös „Da Vinci” hegedű, valamint a Cremonaból származó, 1734-ben alkotott Bergonzi Hegedű, amelyen jelenleg játszik.

A művésznő 2017-ben a Carnegie Hallba és a bécsi Mozart-házba kapott fellépési meghívást szólóestekre, a Cseh Nemzeti Filharmonikusokkal és a Szlovák Filharmonikusokkal pedig zenekari koncertekre.

Yoon-Hee Kim-et a CNN televízió hegedű zseniként, TF1 TV francia televízió pedig csodagyerekként (L’Enfant Prodige) mutatta be „A 30 legrejtélyesebb történet” című műsorában (Les 30 Histoires les plus Mysterieuses, http://www.youtube.com/watch?v=_Jxvkv-WNsA ).

 

VASZY VIKTOR KÓRUS

vaszy_viktor_korus

1958-ban alakult Szegedi Zenebarátok Kórusa néven. 1987 óta viseli alapítójának nevét, aki haláláig, két évtizeden át állt az együttes élén. A legendás karmestert a művészeti vezető posztján Pál Tamás, Oberfrank Géza, majd 1988-tól Gyüdi Sándor követte. Az ő irányításukkal, valamint kiváló vendégkarmesterek munkája révén a kórus – a Szegedi Szimfonikus Zenekar állandó partnereként – szinte a teljes oratórium-repetoár (Monteverditől Stravinsky-ig) és kortárs kompozíciók avatott előadójává vált. Az utóbbi években az együttes számos külföldi koncertúton jelentős sikereket ért el (Brahms: Német requiem – Németország, 1997.; Verdi: Requiem, Beethoven: IX. szimfónia – Franciaország, Spanyolország, 1998.; Bach: János-passió, Händel: Messiás – Spanyolország, 1998.; Händel: János-passió – Spanyolország, 2003.; Orff: Carmina Burana – Franciaország, 1999.; Bach: János-passió – Spanyolország, 1998.; Liszt: Krisztus – Franciaország, 2000.; Rossini: Messe solennelle – Spanyolország, 2001.; Rossini: Stabat Mater – Spanyolország, 2002.; Händel: János passió – Spanyolország, 2003.; Haydn: Stabat Mater – Spanyolország, 2005.; Kreutzer: Missa solemnis – Meßkirch, 2005.;).